Nikolaj Posted November 26, 2005 Posted November 26, 2005 Hej! Jag funderar på att filma ett projekt med Super8 istället för att använda Sony PD-150 med 35mm-adapter (Letus35) vilket fram tills nu varit min plan. Man talar ju om "upplevd upplösning" och kan då jämföra video och film. Är det någon som vet vad Super8 har för upplösning översatt till "pixelupplösning"? Finns det 8mm-filmsorter som är mindre ljuskänsliga och i gengäld har finare korn och därmed högre upplösning? Nikolaj 0 Quote
S.H.Wandemo Posted November 26, 2005 Posted November 26, 2005 Film är film och har inga pixlar eller speciell upplösning. Det är en ren bild utan pixlar, som när man målar något på papper där det inte heller finns pixlar. Finns lite olika ljuskänsligheter på filmerna du kan ju gå ut på http://www.kodak.com/US/en/motion/s8mm/product.jhtml?id=0.1.4.14.4&lc=en och läsa om dom olika filmerna. 0 Quote
John Eriksson Posted November 27, 2005 Posted November 27, 2005 Hej! Detta är bara vad jag tycker (så det är ingen fakta alltså men..) Jag tror att upplösningsvis så är nog dv lite bättre än super 8, fast i min värld så spelar det liksom ingen roll för att super 8 kan återge mycket fler färg och ljus "steg". Så när dv ser ut som skit, som det nästan alltid gör så är super 8 och andra filmformat mycket mer "förlåtande" i blidkvalitén. Tänk så här, om man går ut med en systemkamera (35 film stillbild) så får man grymma bilder mest hela tiden medas om man går ut med dv kameran en hel dag så kanske man får någon taging som ser ok ut., Dv är knivskarpt men fult., det blir inga bra bilder med det formatet helt enkelt. Jag har en hemmagjord 35-adapter (kort skjärpedjup) och med den så blir det bättre, men det ser fortfarande lite dv ut, om jag jämför med 16mm krasnogorsk-3:ans material så ser det helt sjukt grymt ut. Och då är det inte ens så kort sjärpedjup på 16mm som det är på 35-adaptern. Och det är samma med super 8 det har också dessa teatraliska kvalitéter. Vill du berätta en historia med stil. Gör det med film. Skippa dv-revolutionen. Det ser ju så kasst ut. //john e 0 Quote
Nikolaj Posted November 27, 2005 Author Posted November 27, 2005 Visst har film en upplösning! PAL-DV begränsas ju av 720x576 pixlar, så det är ett sätt att mäta upplösning de flesta kan förstå. Filmens upplösning begränsas av storleken och tätheten på de sammanklumpningar av silverkorn (eller motsvarande) som formar bilden. På Super8 blir dessa mer framträdande än på 16 eller 35. Kornen ligger slumpvis utplacerade på filmrutan. Ett sätt att jämföra video och film då det gäller upplösande förmåga är att filma ett testmönster bestående av svarta och vita linjer, som blir tätare och tätare längs en skala. Där linjerna inte längre syns utan bara blir en grå smet har upplösningsgränsen nåtts. För många har ordet "upplösning" kommit att betyda "mängd pixlar" trots att ordet ursprungligen syftar på något annat. Så jag frågar åter: någon som vet Superåttans upplösning och om det finns Super8-filmsorter med extra hög upplösning? 0 Quote
Tomas T Posted November 27, 2005 Posted November 27, 2005 Visst är det relevant att kunna jämföra upplösningen mellan film och video även om det inte är en trivial uppgift.Istället för de små kvadratiska pixlarna inom digital video så talar man inom film om linjer/linjepar absolut eller som täthet som per mm. Det går inte bara av att mata in värdena i omvandlingsformel.PAL-videons upplösning är per definition maximerad till 720*576pixlar=ca 400k.Det är bättre att i praktiken göra en komplett utrustningsuppställning och empiriskt jämföra. hela kedjor av apparatuppställningar.Däremot kan det bli sämre beroende på optik,signalbehandling ,AD-omvandling etc i kameran innan det bäddas in på bandet.Därefter ska signalen på bandet omvandlas till analog PAL och gå in på videoprojektor eller tv som i sin tur kan dra ned på signalkvaliteten.Film drabbas av kvalitetsförluster beroende på dess känslighet,kameraoptik,projektoroptik innan bilden hamnar på duken. Men om du Googlar på tex "resolution +video +film" så hittar du en massa intressant läsning.Själv såg jag att 35mm film kan prestera som mest 13Mpixels.Bryter man ned det till 8mm film ca 1/16 dels yta så får man i runda slängar 800k.Dvs 8mm film skulle hamna mellan StandardTV och HDTV teoretiska upplösningar.Men som sagt har du en taskig filmkamera/projektor så kommer du givetvis inte upp i de siffrorna.När man jämför upplösning brukar man använda sig av Eisa Resolution Testchart som påminner lite om tv:s testbilder. 0 Quote
S.H.Wandemo Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 Så det finns ett sätt att mäta upplösning på super8! Ni får ursäkta då, det visste jag inte. Jag måste själv också få påpeka att det blir mycket finare färger och en bättre känsla om man använder film. Jag tycker det blir trevligare också och en lite mjukare bild. 0 Quote
DanyaelX Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 bara för att jävlas.... Hade varit kul att se vad som hade hänt om man hade kört lite GIGABIT film genom en 35mm filmkamera istället för att köra den igenom en vanlig stillbildare. Visst effektiv ASA är ca 50, men så får du oxså en upplösning som är jämförbar med mellanformats film (70mm) och tester visar att man kan få ut betydligt mer än 13Mpix från den emulsionen... =P Chris ( på ett lite busig humör idag) 0 Quote
John Eriksson Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 ok, jag ska vara värre.. Man känner att man har dåligt med pengar men man vill ändå filma 16mm. Då kan man ju ta och öppna en VHS-kasset och ta ut rullen därifrån och köra i kameran, sen kan man skicka den till labbet... undrar om dom skulle köra den i framkallning.. Då kanske deras svindyra maskin skulle paja.. och sedan får man bära dumstrut.. god natt!! ..ett misslyckat skämt som ni kan fundera över... //mvh john 0 Quote
Recommended Posts