farlig Posted August 13, 2003 Share Posted August 13, 2003 Jag är verkligen rookie på det här med att filma. Men jag och några kompisar tänkte börja skjuta en kortfilm här framåt hösten. Vi har inte tillgång till något annat än miniDVkameror så det blir väl ingen vidare kvalite på kalaset. Vi funderar hur som helst på att göra filmen svartvit i redigeringen sen(jag vet att det kanske betraktas som fusk, men vi behöver det till filmen), så nu undrar jag; vad behöver man tänka på när man ska ljussätta? Blir det enklare med ljussättningen nu? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opus Posted August 14, 2003 Share Posted August 14, 2003 Till viss mån kan man ljussätta enklare beroende på vilken känsla man vill förmedla. Jag skulle dock ändå rekomendera den ursprungliga 3-spots-varianten. Det som dock är ganska vanligt i "äldre" filmer, dvs svart-vita filmer är att de har skarpa skuggor, vilket ger en känsla av att de har endast en lampa rakt framifrån. Sådant syns tydligt i filmer som t.ex. Casablanca. Beskriv gärna vad det är för känsla och sammanhang, annars föreslår jag att ni testfilmar före och testar er fram.. det är enklast... :) /A. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rolcar Posted August 15, 2003 Share Posted August 15, 2003 En viktig detalj är att separera aktörer från bakgrund, det är lätt att objekt flyter ihop i svartvitt. Att använda bakljus är lösningen. Använd monitor och dra ner färgerna till svartvitt så ser ni var det blir problem. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
schönis Posted August 17, 2003 Share Posted August 17, 2003 Men även för att göra personer viktiga i Bakgrunden.... om det ska vara en person som e betydelsefullt eller något ska hända.... Lys mer på de stället så att det syns bra för då sert man bra att det är det de handlar om mm.... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monochromic Posted August 21, 2003 Share Posted August 21, 2003 Ta en titt på bröderna Coens svartvita "The man who wasn't there", tycker verkligen om ljussättningen i den. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts