Gå till innehåll

Ljussättning när man filmar svartvitt?


farlig

Recommended Posts

Jag är verkligen rookie på det här med att filma. Men jag och några kompisar tänkte börja skjuta en kortfilm här framåt hösten. Vi har inte tillgång till något annat än miniDVkameror så det blir väl ingen vidare kvalite på kalaset.

 

Vi funderar hur som helst på att göra filmen svartvit i redigeringen sen(jag vet att det kanske betraktas som fusk, men vi behöver det till filmen), så nu undrar jag; vad behöver man tänka på när man ska ljussätta? Blir det enklare med ljussättningen nu?

Länk till kommentar
Share on other sites

Till viss mån kan man ljussätta enklare beroende på vilken känsla man vill förmedla. Jag skulle dock ändå rekomendera den ursprungliga 3-spots-varianten. Det som dock är ganska vanligt i "äldre" filmer, dvs svart-vita filmer är att de har skarpa skuggor, vilket ger en känsla av att de har endast en lampa rakt framifrån. Sådant syns tydligt i filmer som t.ex. Casablanca. Beskriv gärna vad det är för känsla och sammanhang, annars föreslår jag att ni testfilmar före och testar er fram.. det är enklast... :)

 

/A.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...