Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Halloj gott folk!

Jag redigerar i Premiere Pro.

Jag har precis lagt över ett färdigt projekt tillbaka på ett dv-band.

När jag sen spelar upp det så syns inte hela bilden på tv:en, drygt 2cm hamnar ur bild.

Vad kan jag göra för att åtgärda detta? Finns det nåt liknande som i aftereffects med "action safe area" i premiere?

Postad

Tack för era svar!

Nu undrar jag bara om det är den yttre eller den inre som jag ska lägga bilden i för att få med hela bilden på tv:en?

Postad

[citat=coffe]Tack för era svar!

Nu undrar jag bara om det är den yttre eller den inre som jag ska lägga bilden i för att få med hela bilden på tv:en?[/citat]

Från PPro-manualen:

Title Safe Area

Sets how much of the frame edge to mark as a safe zone for titles, so that titles aren't cut off by televisions that zoom the picture slightly to enlarge it. A rectangle with cross-hairs marks the title-safe zone when you click the Safe Zones button in the Monitor window. Titles are usually assumed to require a wider safe zone than action.

Action Safe Area

Sets how much of the frame edge to mark as a safe zone for action so that action isn't cut off by televisions that zoom the picture slightly to enlarge it. A rectangle marks the action-safe zone when you click the Safe Zones button in the Monitor window.

Postad

Om du effektivt vill riskera att försämra bildkvalitén ska du zooma bilden mindre så att den hamnar innanför action safe området. All skalning är destruktiv. Det området är i första hand till för att markera var man bör placera text och ingenting annat.

Olika TV-apparater visar och döljer olika mycket. Platta brukar visa hela bilden.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...