Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjenare alla, vet någon hur man filmar en scen där två eller mer tillexempel sitter runt ett bord och snackar som i början av filmen (Pulp Fiction) när Tim Roth och Amanda Plummer satt och diskuterade om att varför råna ett cafe. där ser man att Tim Roth rör sig mycket och denna scen är tagen i flera vinklar, hur går det till måste han kunna alla rörelser utantill och det är absolut omöjligt eller helt enkelt ''hur''.

Jag har en teori om hur man filmer en sån scen och jag vet inte jag hoppas att det finns någon som är bra på sånt och kan veta om min teori är fel eller inte. Vill någon höra min teori så får denna lämna sin email för att det blir då mycket att skriva. Tack för hjälpen

Posted

Vanligtvis har man en kamera och skjuter en scen massor av gånger - en mastershot och två-tre closeups. En professionell skådis viktigaste tillgång är att köra in en koreografi och göra exakt samma grej om och om och om igen - och behålla nerven. DET är en stor skådis - DET gillar regissörer.

Idag blir det vanligare och vanligare att man riggar upp flera kameror som skjuter samma scen - framför allt om man kör billigare format än 35mm PanaVision-kameror.. Har ej Pulp Fiction i skallen just nu så jag vet inte hur den öppningsscenen är skjuten.

Posted

ju större skillnad på vinklarna (sidled, höjdled, djupled) desto lättare att klippa så det ser ut som om det hänger ihop även om det bara gör det i varierande grad. att klippa från helbild till närbild på samma person kräver bättre matchning än att klippa från en bild framifrån till en över axeln mot den andra personen till exempel. skådisar brukar göra ganska lika mellan tagningar och det brukar räcka.

/mattias

Posted

är ingen här som är inte kanske professionell men bra film regissör och har läst min fråga som har ämnet filma diskussion scen och vill höra min teori, snälla det kommer att hjälpa mig mycket.

• 1 month later...