Rabies Posted November 12, 2005 Posted November 12, 2005 Tjena. jag undrar hur många pixlar man får på bredd och hjöjd när man scannar in 8mm film, sen undrar jag om 8mm är bättre än typ xl2:an till bluescreenfilmning? 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 Du får 720x576, alltså vanlig PAL standard. Om det nu inte är så att du scannar det till HD eller liknande, då blir det ju högre upplösning (men det är ruskigt ovanligt och dyrt). 8mm är sämre till bluescreen än en bra videokamera, detta eftersom du får filmkorn på 8mm delen och dessutom är 8mm film sällan helt "still" alltså det rör sig pyttelite i höjdled tex. Om inte bluescreen-delen rör sig likadant blir det inte så lyckat... ;) 0 Quote
Rabies Posted November 13, 2005 Author Posted November 13, 2005 tack för svaret. då kan jag passa på att fråga hur många pixlar man får på 16mm samt 35 mm? 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 Alltså film är inte och har inte pixlar i sig. Film är film, pixlar blir det ju efter scanningen, så det spelar ingen roll om det är 8mm eller 16mm film du scannar. 720x576 om du scannar till 720x576, högre om du vill pröjsa mer och vill ha högre upplösning. 0 Quote
Rabies Posted November 13, 2005 Author Posted November 13, 2005 okey så i princip kan man få hur många pixlar man vill? jag tänkte med tanke på ifall man vill visa det på bioduk så duger det väl inte med 720x576. så hur mycket mer kostar det att så det scannat i bättre upplösning? 0 Quote
DanyaelX Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 Ja du kan få hur många pixlar som helst istort sett, men det betyder inte att din film blir mer detaljerad för den sakens skull. Du kan ndvika att det blir en viss pixellering när du visar den på en högupplöst videokanon, men en suddig film är och förblir en suddig film, detaljer som inte finns kommer inte att komma fram. Då ska du använda ett annat filmformat som 16mm eller 35mm där bildcirklen är större och du kan få med mer detaljer. Det har med circle of confusion och lite andra små tekniska saker att göra. C. 0 Quote
ymmit Posted November 24, 2005 Posted November 24, 2005 http://img500.imageshack.us/my.php?image=spraybild1aq.jpg 0 Quote
Recommended Posts