Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vad är dte för fördelar Bom vs Mygga? (för dokumentär)

Jag förstår ju den uppenbara fördelen att myggan sitter på personerna som talar men utöver det måste det ju finas fördel med bom eftersom det används i så stor utsträckning?

Vill även veta fördel nackdel vad gäller miljöer som resp används i.

Posted

[citat=Andreas]Vad är dte för fördelar Bom vs Mygga? (för dokumentär)

Jag förstår ju den uppenbara fördelen att myggan sitter på personerna som talar men utöver det måste det ju finas fördel med bom eftersom det används i så stor utsträckning?

Vill även veta fördel nackdel vad gäller miljöer som resp används i.[/citat]

Rent allmänt är det väl bättre ljud med micen på bommen. Använder man mygga så får man även räkna med prasslande kläder och liknande och det är ju inte att föredra direkt.

Posted

...dessutom kan en mygga ge ett ganska "dött" ljud.

Bara snacket men inget miljöljud liksom.

Och såklart klädprassel som nämndes ovan är en stor mygg skurk.

Råkade själv ut för det och det var inget kul.

Fick dränka scener i musik för att "rädda" det. Puh!

Posted

vad är en bra bom och mikorfon att börja med då? jag har en xm2 och ska göra en reklam film till tv4. dock ska jag inte filma med den. materialet är redan klart. så jag behöver en bra mikrofon att fång upp en som pratar till filmen. dock inte allt för dyrt. har itne så stor budget.. :)

och en som man kan använda till kortfilmer och annat skoj senare.,

räcker det med en ny mikrofon på xm2ans befintliga? tycker att mekaniken hörs lite väl mycket på den som finns.

Posted

Har ju inte så mycket med miken att göra att kameran hörs, utan att miken är för nära kameran. Och sitter miken på kameran så är man ganska kokt med en gång. Plus att man då får med massa stomljud.

Generellt sett kan man säga att en mygga låter aldrig så bra som en riktig mik, du får upp i ganska hög prisklass för att få en mygga som låter lika bra som en hyffsad mik. Sen är ju klädprassel kanske det svåraste att komma undan. Men är det en intervju situation där "offret" sitter still och man även kan sätta myggan utanpå kläderna så är det kanske att föredra, å andra sidan är det ju inga problem att rigga en mik då heller...

Tomgrejs -> Är det ett seriösare projekt så tycker jag man ska överväga att hyra en mik om man inte vill punga ut med en större summa själv. En reklamfilm tänker jag 2-3 dagar inspelning på och då blir det inga större summor för utrustning. Se dock till att ha en ljudtekniker med dig så att ljudet blir bra upptaget, och vad du än gör sätt inte miken på kameran, så länge du inte bara behöver eftersynkmaterial. Eller om det inte ska vara med något synkljud alls.

Posted

[citat=tuco]...dessutom kan en mygga ge ett ganska "dött" ljud.

Bara snacket men inget miljöljud liksom.

Och såklart klädprassel som nämndes ovan är en stor mygg skurk.

Råkade själv ut för det och det var inget kul.

Fick dränka scener i musik för att "rädda" det. Puh![/citat]

Varför inte bara ta bort prasslet? Om det inte var mitt i en replik eller liknande förstås.