Jump to content

Höra men inte se

Trollunge

Recommended Posts

Sitter och försöker skriva ihop mitt manus, men fastnade.

Hur beskriver man i manuset när en person läser i en dagbok, i filmen så ser man ju inte vad det står, men vi hör det tjejen läser fast hon läser tyst.

Kan man kalla det en voice over eller vad kallar man det?

tack.

visste att det hette så, men frågan var om jag skulle kalla det v.o eller om det fanns något annat :P

Men tack ändå.

Men nu har jag ett annat problem.

Namnet på filmen.

Filmen är som en spelfilm/dokumentär, blandat, på något sätt.

Handlar om en tjej som blivit våldtagen, hur hon mår sen, hur hon blir behandlad, av olika människar.

Det ska vara en kort titel, men jag kommer inte på nått bra... :(

.....någon som har nått bra förslag?

Titeln kan man nog fundera på sist. Jag är övertygad om att en titel kommer att växa fram av sig själv lite beroende på vad manuset handlar om.

En titel jag gillar skarpt är "en sång för martin" som handlar om martin som drabbas av altzheimer.

Så, en titel för dig kanske kan vara "tiden efter", "dagen efter" men jag tycker alla dessa förslag är lite tråkiga, och din beskrivning är lite knapp för att verkligen ge ett bra förslag.

Edit, när jag läste idag aftonbladet på webben så fanns denna rubrik: "Han tog min livsglädje".

[citat=Trollunge]tack.

visste att det hette så, men frågan var om jag skulle kalla det v.o eller om det fanns något annat :P

Men tack ändå.

Men nu har jag ett annat problem.

Namnet på filmen.

Filmen är som en spelfilm/dokumentär, blandat, på något sätt.

Handlar om en tjej som blivit våldtagen, hur hon mår sen, hur hon blir behandlad, av olika människar.

Det ska vara en kort titel, men jag kommer inte på nått bra... :(

.....någon som har nått bra förslag?[/citat]

Bredvid karaktärsnamnet vid dialog delen skriver du (V.O.)

Om det skulle vara någon som finns i scenen skriver du (O.S.) alltså off screen eller på svenska U.B. utanför bild.

Titel kan vara svårt, Gorse titel är ju väldigt talande men hmm för mig känns den för mycket Allers novellromaner om du fattar.

"Död kropp"

Alltså berätta gärna mer om din idé, om jag fattar det rätt ska det främst handla om hur andra ser på en när man som tjej blivit våldtagen.

"Stulen kropp"

Kanske känner man det som om ens kropp är stulen, eller död. Smutsig, kanske skyldig.

Syns det...

Är det främst hur hon tror att andra ser på henne eller är det vad andra verkligen ser eller känner eller tycker.

Berätta mer.

[citat=Mannemoviemaker]Det beror ju på vad som händer senare i filmen... Hon kanske kommer på att hon ska hämnas på mannen och mörda han (bara ett exempel :D) och då kan den ju heta typ "hämden" men om hon ska ta igenom sig livet kan den ju bara heta våldtäckten... Skriv färdigt manuset och kom på det sen! :D[/citat]

Föresten! Kom på en liten grejj.... De kan ju va i filmen (ursäkta om ja lägger mig i) att tjejen blir våldtagen, men hon ser inte vem. Hon hör bara ett "stönande" och så är de de enda hon vet.. Då kan ju filmen heta "Höra men inte se". Precis som du kommit på själv (som titel på tråden).

:D BRA! ;)