Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Håller på att föra över lite gamla vhs och vhs-c band till datorn med hjälp av en vhs-bandare kopplad till mitt tv-kort. Vilket filformat tycker ni är lämpligast att spara vhs-kvalitet i? Har nu kört i mpeg2, optimal quality.

Sedan undrar jag om ni har några tips på program för att korrigera bilden och förbättra bildkvaliteten etc.

Tack

Postad

har vid nåt tillfälle bandat till Showshifter som primärt ger ssf-filer konverterat till avi och sen dragit in denna till redigeringsprogrammet Magix Movie Edit Pro.

Därefter ´renderat till mpeg2 för dvd-tillverkning.

Det går också att fånga den analoga videon direkt till redigeringsprogrammet.

Postad

[citat=Tomas T]har vid nåt tillfälle bandat till Showshifter som primärt ger ssf-filer konverterat till avi och sen dragit in denna till redigeringsprogrammet Magix Movie Edit Pro.

Därefter ´renderat till mpeg2 för dvd-tillverkning.

Det går också att fånga den analoga videon direkt till redigeringsprogrammet.[/citat]

Hmm... Har försökt att fånga den analoga videon direkt i redigeringsprogrammet men jag kan inte hitta den som någon "capture device". Hur gör man detta i Premiere Pro? Vad bör man ha för "capture settings" etc?

Postad

[citat=Asterix]Hmm... Har försökt att fånga den analoga videon direkt i redigeringsprogrammet men jag kan inte hitta den som någon "capture device". Hur gör man detta i Premiere Pro? Vad bör man ha för "capture settings" etc?[/citat]

Du kan bara fånga via FireWire i Premiere Pro. Har du ett videoredigeringskort, tex Matrox RT.X10, så kan du fånga analog video från VHS el dylikt. Canopus har även en del produkter för att fånga analog video.

Postad

Är själv mycket intresserad då jag har ett par vhs-band som jag planerar bränna ut på DVD. Jag har inte hunnit testa något än men det verkar som virutaldub har vad som krävs, både vad gäller att fånga videon och putta ut den i något käkt format.

Postad

[citat=Rogge][citat=Asterix]Hmm... Har försökt att fånga den analoga videon direkt i redigeringsprogrammet men jag kan inte hitta den som någon "capture device". Hur gör man detta i Premiere Pro? Vad bör man ha för "capture settings" etc?[/citat]

Du kan bara fånga via FireWire i Premiere Pro. Har du ett videoredigeringskort, tex Matrox RT.X10, så kan du fånga analog video från VHS el dylikt. Canopus har även en del produkter för att fånga analog video.[/citat]

Ok, men då kommer jag nog att använda mig av mitt tv-kort. Går mycket smidigt.

Postad

[citat=Haggan]Är själv mycket intresserad då jag har ett par vhs-band som jag planerar bränna ut på DVD. Jag har inte hunnit testa något än men det verkar som virutaldub har vad som krävs, både vad gäller att fånga videon och putta ut den i något käkt format.[/citat]

Tv-kort funkar också bra.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...