Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjenna!

Frågade på filmcafe.nu om utbildning i Polen där jag fick ett svar på en skola som jag tror heter The National Film School-Lódz,Polen men jag undrar om nån här har gått på den/känner nån som gått på den eller har hört talas om den. Är den bra?Kollade även priset på den där det står att fem år kostar 50 000$ (ungefär 300 000 kr), kan det stämma?

Här är iallafall hemsidan till den:

http://www.filmschool.lodz.pl/english/indexe.htm

/Jesper

Postad

Tja Jesper!

Jodu, den sunkiga hemsidelayouten till trots påstås detta vara en av Europas främsta filmskolor. Vad som skrämmer mig lite är dock att under den femåriga utbildningsperioden får man inte ens röra vid en kamera de två första åren, utan då pluggas bara teori. Dessutom är nog intagningskraven rätt höga.

/Jakob

Postad

Första året är mest för att lära sig språket osv.

För polacker är det 4 år.

Den verkar jättebra, träffat en del som gått där ,fått kontakt med sponsorerna och rektorn. Men det är väldigt svårt att komma in om man inte känner någon eller har något otroligt bra att visa upp. Men priset stämmer nog, det är inte dyrt men en väldigt lång utbildning.

Är du verkligen intresserad av skolan får du åka till Polen, det är där man förstår vad den handlar om, inte på någon hemsida. Jag har snappat upp info om den på olika filmfestivaler där.

• 4 månader senare...
Postad

Man kan gå där gratis i och med EU ifall man tar sig på det vanliga provet som polacker genomför, det vill säga på polska. Dock så måste man annars ändå lära sig det polska språket det första året. Tycker att det verkar vara det enda negativa med skolan. Kan själv flytande polska men palla att läsa och skriva på polska i fem år när man pluggar film. borde bara undervisining på engelska... annars ska den skolan vara en av de tre bästa i Europa, tillsammans med London Film School och filmskolan i Prag.

• 5 år senare...
Postad
Bästa utbildningen, trist att jag inte gick där när jag va yngre.

Det är väl aldrig försent att börja studera? :p

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...