Gå till innehåll

Smörja en kamera


Vandraren

Recommended Posts

Jag måste vara dum i huvudet (mer än vanligt). Varför skulle inte 5-56 gå bra? Om det finns behov att smörja är 5-56 i mitt tycke det särklass bästa smörjmedlet, alla kategorerier. Men, det innebör naturligtvis inte att man kan sörja in allt man ser i flooder av olja. Jag smörjer alltmöjligt genom att spraya i en burk och doppa en tandpetare i oljan och applicera endast där de behövs.

 

Sen kan man ifrågasätta om det skall vara smörja eller inte. Ofta kan en rengöring vara bättre. Olja har en märklig förmåga att dra till sig smuts och damm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej

 

Uppriktigt sagt så vet jag inte, kanske 5-56 fungerar !?

 

Jag kan absolut ingenting om oljor, jag tror mig veta att det finns mineral olja och syntetolja och jag har läst någonstans att den ena eller andra skulle vara bättre att använda till finmekanik.

Jag vet bara inte vilken. Kanske symaskins olja skulle funka.

 

Du har nog rätt om olja och damm men eftersom jag verkligen har tummen mitt i handen och där man ser kugghjul så tror jag för min del att några droppar olja är bättre, men som sagt vilken?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kugghjul behöver sällan smörja på kuggarna men i lagerlägena. I så fall är det någon sorts fett gäller, ett fett som inte stelnar med tiden. För videoapprater finns ett vaselinliknande fett som är guld värt. Även detta fett skall användas mycket sparsamt. Men, varför inte låta någon mer händig hjälpa dig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag läste på fotosidan att man absolut inte skulle använda 5-56 i en kamera eftersom det antagligen skulle rinna bort eller skvätta rundor om hjulen går fort, så fett är nog det bästa jag har själv provat att smörja kullalger med olja det går åt helvete efter ett tag

Länk till kommentar
Share on other sites

försökte en gång angripa problemet med att ena stereokanalen vid ett visst läge på en motoriserad volymkontroll i en hififörstärkare släcktes ut.Problemet kunde tillfälligtvis lösas genom att jucka fram&tillbaka för hand med volymkontrollen.Volymens släpkontakt gick inte att demontera för rengöring av oxidering så jag sprayade in Elektronikrengöring(CRC) i alla skrymslen och vrår runt motorn.....vilket jag inte borde ha gjort för sedan ville inte motorn fungera.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=wääuu]...skulle rinna bort eller skvätta rundor om hjulen går fort...[/citat] I kameror har jag ingen aning, men med 5-56 vet jag att det vanligaste misstaget folk gör är att spraya direkt på föremålet med sprayflaskan. Då får man vad man förtjänar. Jag skrev tidigare att man kan doppa en tandpetare i 5-56 och applicera sparsamt. Om denna snudd på mikroskopiska applicering är otillräcklig så är det fel metod eller fel smörjmedel och man får hitta på något annat.

 

Exempel, ett litet kugghjul på en axeltapp i tex en videobandspelare så stryker man på oljan med tandpetare i skarven mellan axeltapp och kugghjul, och oljan skall direkt försvinna in i lagret av kapilärkrafterna. Ingen olja får synas utanpå efter appliceringen. Hänger ni med? Går hjulet fortfarande trögt kanske man måste ta isär lagret och göra rent. Det fiffiga med 5-56 tycker jag är att oljan löser lite av det befintliga smörjmedlet och det börjar smörja igen. Dock är många lager av självsmörjade typ och då är det enbart rengöring som gäller.

 

Säger han som mekar hemma en del, ofta ganska framgångsrikt.

 

Edit; Kullager brukar vilja ha fett som någon redan påpekat. Men kulllager av bra kvalitet är helkapslade och kan inte smörjas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har servat en av mina Super-8 kameror två gånger, på grund av att speglen till søkaren inte riktigt vill sitta på sin plats! men då pasade jag på att smørja! anvænde mig an symaskins olja. tænk på vilket material kugg hjulen ær gjorda av, anvænd tjokt fett till skruvliknande jænger m.m. før annars så håller din smørjning i en vecka!

 

Lyckatill! Tænkefter noga innan du øppnar din kamera! finns mycket pill som kan gå fel! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...