Filip Posted October 27, 2005 Share Posted October 27, 2005 Hej jag har en ganska billig kamera med dålig manuell fokus så jag undrar om det finns nåt bra sätt att fejka en kort brännvidd, så att t.ex. en person ligger i fokus och bakrunden blir suddig. Jag har hört om program som kan göra nåt liknande genom att skilja på saker som står stilla och saker som rör sig i bilden och på sås vi kunna blurra det ena eller det andra. Nån som har nåt tips?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilla_farbrorn Posted October 27, 2005 Share Posted October 27, 2005 annars är det bara att maska och lägga på blur i efterhand. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Posted October 27, 2005 Author Share Posted October 27, 2005 Ja det är sant, men blir det inte en jädrans massa jobb 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
filmnisse Posted October 27, 2005 Share Posted October 27, 2005 visst blir det en massa jobb och jag har försökt och jag har aldrig tyckt att det ser tillräckligt bra ut. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ymmit Posted October 27, 2005 Share Posted October 27, 2005 Om kameran är stilla är de ju inget jobbigt...lr ska den röra sig? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted October 27, 2005 Share Posted October 27, 2005 Du kan ju alltid skjuta alla element i filmen på greenscreen och fixa skärpedjupet efteråt... men jo hur man än gör så blir det jobbigare än att ha en riktigt fin optik på kameran... smakar det så kostar det... dessutom ger inte vanlig blur särskilt övertygande oskärpa, det är av denna anledning som så många jävlas med mini35 (finns några aktiva trådar om detta i videoteknik-delen här) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
art Posted October 27, 2005 Share Posted October 27, 2005 En macrolins använde jag för att få bakgrunden suddig och personen i förgrunden skarp (manuell fokus då). Nackdelen är att personen måste vara riktigt nära kameran för att bli skarp och att det inte går att ändra skärpans brännvidd. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts