Gå till innehåll

fejka fokus


Filip

Recommended Posts

Hej jag har en ganska billig kamera med dålig manuell fokus så jag undrar om det finns nåt bra sätt att fejka en kort brännvidd, så att t.ex. en person ligger i fokus och bakrunden blir suddig.

Jag har hört om program som kan göra nåt liknande genom att skilja på saker som står stilla och saker som rör sig i bilden och på sås vi kunna blurra det ena eller det andra.

 

Nån som har nåt tips??

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan ju alltid skjuta alla element i filmen på greenscreen och fixa skärpedjupet efteråt... men jo hur man än gör så blir det jobbigare än att ha en riktigt fin optik på kameran... smakar det så kostar det...

 

dessutom ger inte vanlig blur särskilt övertygande oskärpa,

 

det är av denna anledning som så många jävlas med mini35 (finns några aktiva trådar om detta i videoteknik-delen här)

Länk till kommentar
Share on other sites

En macrolins använde jag för att få bakgrunden suddig och personen i förgrunden skarp (manuell fokus då). Nackdelen är att personen måste vara riktigt nära kameran för att bli skarp och att det inte går att ändra skärpans brännvidd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...