Gå till innehåll

Sony VX2100e värt priset?


Pandan

Recommended Posts

Hej,

 

ok, säger det direkt. Jag har ingen värst koll på kameror och har bara under den senaste tiden börjat bli intresserad av att köpa en. Håller bland annat på ett filmprojekt nu och det är otroligt bökigt att alltid försöka fixa fram utrustning, speciellt om det slutar med amatörlösningar och dåliga digitalkameror.

 

En som jag har stött på ett par gånger är Sonys VX2100e. Via pricerunner har jag hittat den i Sverige för 27000 kr och i England(där jag bor nu) för 22000 kronor.

 

Hur pass lämpad är denna kamera? Vill självlart inte lägga ut så mycket pengar på något som inte är värt det. Filmerna som görs är dock väldigt professionella och som jag förstått det så är det här en av de bästa kamerorna att införskaffa förutom då "riktig utrustning". Har dock hört att denna modell av Sony inte har funktionen att få det man filmar att likna riktig film, utan att det känns väldigt digitalt. Någon ägare som kan kommentera?

 

Samtidigt har man också stött på DV kameror från Canon för hela 46000 vilket är helt utanför min liga.

 

Så, värt att satsa på denna kamera, eller lägga undan på någon annan? Förövrigt, är det att köpa via nätet som gäller? Känns knappast som en produkt man hoppar in på OnOff och köper, eller? Vore ju ändå trevligt att få en sån där slipsgubbe att gå över kameran ordentligt innan man lägger upp pengarna.

 

Tack på förhand, Pandy.

Länk till kommentar
Share on other sites

sony vx2100 är en helt okej kamera, vet ej var ja ska börja. kan ju börja med att sånna kameror lär knappast säljas på onoff och skulle inte ens våga gissa på priset, förmodligen riktigt högt. sist ja var inne på onoff o kolla kameror hade de inte ens en enda med 3 ccd, pinsamt! aja, att det ska likna film beror främst på en hel del andra saker förutom själva kamera. jag skulle säga att ljussättningen med olika filter, färgkorrigeringen samt skärpedjupet gör att det kan kännas lite mer som film fast det kommer ju aldrig att se ut som film. dv är dv och film är film så är det bara. men du säger att du satsar på proffsiga kortfilmer och visst duger en vx2100 väldigt långt till det. skulle vilja påpeka av egen erfarenhet att de semiproffskameror runt 45 000:- och de runt 25 000:- resulterar i nästan likadan "filmlook" kvalitet. det är fortfarande dv, de extra grejer som kommer på köpet till de dyrare vet jag inte hur mkt du har nytta av om du har kasst ljus osv. jag föredrar att hyra utrustning just av det skälet att jag förebreder en kortfilm i 3-4 månader innan jag filmar 3-4 dagar. de brukar ja hyra top of the line grejer som ger bra resultat, helst med lite stöd av någon stackars organisation. varje bild är uträknad innan ja filmar och drar ihop skådisar, mm. Men jag skulle rekommendera en vx2100 om du vill experimentera dig fram och lära dig vad som funkar och vad som "suger". hade nog satsat på en butik i tyskland eller gb om du ska köpa en sådan. du slipper tull/skatt för det e inom eu och du får pal formatet. instruktionsböckerna brukar dock vara på tyska i tyskland...:) lycka till och sök runt, denna fråga har kommit upp flera gånger tidigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har precis beställt en VX2100E från tyskland, (http://www.Ixxpixx.de) fick lägga 22150:-. Var dock väldigt nyligen, så jag har ännu inte fått den och kan inte uttala mig om hur den är. Men eftersom jag går feån en Sony DCR-TRV15E till en Sony DCR VX2100E så lär jag vara nöjd oavsett...

 

http://www.whatcamcorder.net/reviews/Camcorders/Sony/SonyDCR-TRV15.php

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, tack för tipsen!

 

Nja, det där med att hyra utrustning. Än så länge håller jag på att utbidla mig själv till regissör (har takig steget upp från manusförfattare och producent :)) så jag är väldigt mycket på exprimentstadiet. Dock så tar jag filmerna jag gör väldigt seriöst och något dallande blir det inte. Skådespelare, producent, ljud, ljus, allt ska stämma. Även fast utrustningen är digital.

 

Men ser ut som om man slår till på en sådan iaf. Fidde, svara gärna så fort du fått din! Tänker inte ta den från tyskland dock ifall manualen e på tyska... då tar ja den från Storbritannien.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]Ok, tack för tipsen!

 

Nja, det där med att hyra utrustning. Än så länge håller jag på att utbidla mig själv till regissör (har takig steget upp från manusförfattare och producent :)) så jag är väldigt mycket på exprimentstadiet. Dock så tar jag filmerna jag gör väldigt seriöst och något dallande blir det inte. Skådespelare, producent, ljud, ljus, allt ska stämma. Även fast utrustningen är digital.

 

Men ser ut som om man slår till på en sådan iaf. Fidde, svara gärna så fort du fått din! Tänker inte ta den från tyskland dock ifall manualen e på tyska... då tar ja den från Storbritannien.[/citat]

--------------

Bara för att den medfäljande tryckta manualen är på fel språk så kan du hur som helst tanka hem en på engelska i pdf-format.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en vx2100e och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med den.

 

Jag köpte den för ca ett år sedan och har hunnit med att filma en hel del med den. Det som är de positiva sidorna av kameran är att den ger riktigt bra färger och är mycket bra om inte bäst i dåligt ljus.

 

Den har som de flesta andra DV-kamerorna en nackdel i att det just ser lite hemmavideoaktigt ut om man inte ger den rätt förutsättningar. Den enda kameran som skulle tillmötesgå det behovet, om vi pratar i samma prisklass, är Panasonic DVX 100 som har en funktion för att ta bort lite av DV-känslan. Har dock inte sett något material från denna så jag kan inte uttala mig om hur bra detta funkar.

 

Om du utbildar dig inom området så tror jag att det här kan vara en lämplig kamera eftersom du har alla manuella inställningar (vilket är ett måste) plus att du har bra bildkvalité. Att du sen inte får fram den perfekta "filmlooken" spelar inte så stor roll. Det som är viktigt är väl att du lär dig hantera formatet så bra som det bara går för som det sagts tidigare så spelar ljus och ljud en stor roll för om det ska verka proffsigt.

 

Om du oroar dig för vad folk ska tycka om en film så är det inte själva looken som är det största utan det är att skådespelet och dialogen är intressant. Looken är endast uppseendeväckande de första minuterna av filmen sen vänjer man sig.

 

Fråga gärna om du har fler frågor

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Då har jag äntligen fått min VX2100E. Har inte hunnit med att filma så mkt än och det som är filmat är filmat i ganska dåligt ljus. Ändå måste jag säga att bildkvalitén är klart överlägsen den kamera jag haft innan (DCR-TRV15E), visst, det är enorm skillnad på kamerorna också - du får vad du betalar för. Som jag tidigare skrev så köpte jag min i Tyskland (över nätet) och det följde även med manual på engelska, så det är ingen idé att beställa den från GB pga manualen. Jag återkommer när jag vet/kan mer.

 

//Fidde

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...