Jump to content

Snabbkommandon, Adobe

wääuu

Recommended Posts

Jag använder så mycker kortkommandon som möjligt. Jag har ett keyboard från Logic Keyboard med olikfärgade tangenter där många kortkommandon redan står på. Jag använder också väldigt många egna kortkommandon jag lagt till via Edit > Keyboard Customization.

Att använda Shift, Ctrl samt Alt-tangenterna när man gör vissa saker är något som sparar tid, speciellt Ctrl och Alt. Håll tex ner Ctrl när du har Selection Tool valt så "förvandlas" den till Ripple Edit Tool så länge du håller Ctrl nedtryckt.

Här finns samtliga kortkommandon i Premeiere Pro att ladda ner vilket är mycket behändigt att ha liggande bredvid datorn:

http://www.siliconbaymedia.com/permiere-pro-1-5-keyshortcuts-a-vert-pg1.pdf

http://www.siliconbaymedia.com/permiere-pro-1-5-keyshortcuts-a-vert-pg2.pdf

Om du vill se alla dina egna kortkommandon du lagt till själv så ladda ner Premiere Pro Keyboard Viewer - version 1.0 från http://www.2writers.com/download.htm

Premiere Pro: JKL (bakåt, play/stop, framåt - olika hastigheter beroende på hur många gånger man trycker) och I (in) och O (out). Universalkommando som återfinns i alla bra redigeringsprogram.

AE: Shift+cntrl+command+H använder jag ofta (make source comp size).

[citat=simulacra]Samt "," för splice och "." för overlay, eller om det var tvärtom, jag bara trycker tills väntat resultat uppnås ;)[/citat]

Premiere Pro:

"," är insert och "." är overlay som du sade! =)

Personligen använder jag som sagt så mycket sådana jag kan och kommer ihåg. Alt, Ctrl och Shift är ju välanvända modifierare till samtliga verktyg. PageUp och PageDn samt piltangenterna trycks ju ned en hel del faktiskt. Ctrl-T för trim-fönstret med mycket mer.

Ctrl-D och Ctrl-Shift-D för default transitions är inte att förglömma.

AE:

Ja, här använder man ju så mycket man kan. Kan inte ens lista hälften. "uu" är bra för att få fram alla saker i ett lager som innehåller keyframes i alla fall. Här är ju nackdelen att man i princip måste köra med engelsk tangentbordslayout för att saker som Shift+] skall fungera och så. (Men det byter man ju enkelt i XP så det är ju inga problem egentligen). (Eller går det att ändra kortkommandon i detta program?)

[citat=DeCaf]...att man i princip måste köra med engelsk tangentbordslayout för att saker som Shift+] skall fungera och så. (Men det byter man ju enkelt i XP så det är ju inga problem egentligen). (Eller går det att ändra kortkommandon i detta program?)[/citat]

Det går, med viss försiktighet: Edit the After Effects Shortcuts file. (Titta på Solution 2.)

Att det inte går att ändra direkt i AE är coma tycker jag.