Jump to content

Musikvideo (Beeswax)

Stålis

Recommended Posts

En musikvideo jag gjorde våren 2005.

Bandet heter Beeswax och låten "Limabean".

Gjord i Pinnacle studio med liten erfarenhet och kunskap av videoredigering.

Jag vill gärna höra både vad som är bra och dåligt, men läs raden här över en gång till innan du sågar det totalt! ;)

Format: WMV

Längd: 3.59 minuter

Storlek: 27,6 MB

http://www.stahlenberg.se/beeswax/videos/Limabean.wmv

bees1.jpg

bees2.jpg

bees3.jpg

Tja! Ja du, Kolla de på en bit utan ljud sen plugga ja in hørlurarna, måste tyvær sæga att ljudet kompenserade bilden rætt rejælt! vad ær det du har filmat me? Hi8? Antar att komprimeringen gjorde sin del med!

Sen va de ju uselt ljus att filma med! skakig handkamera øverallt

(inget kul alltid), klippen helt i osynk med ljudet!, bandet såg allmænt tradiga ut på scen & klippningen harmoniserade inte så bra med låten.

Men allstådet det ær ju skit bra att træna sig! Jag har gjort en hel del filmning som bara varit expriment m.m. nær jag va yngre som jag tyte va grymt så men jag håller kanske inte lika hårdt vid det idag! Men jag la alldrig upp det på nån sida! fanns ju knappt bredband då! *hehe* men men...

enda vettiga sættet att læra sig! kolla in andra lyssna på andra å sen

(gøra det sjælv)

lycka till! hoppas få se en ny version! eller ja någon anna video.

Jag kan kanske förtydliga och lägga till några detaljer hur denna "musikvideo" är gjord.

Jag har inte själv skött filmningen (befann mig framför istället...)så jag har ingen aning om vilken kamera som har använts, men gissar på en billigare variant (ej digital).

Matrialet har sedan förts över till en vhs-kassett där det har legat lagrat över fem år. Sen har jag filmat med en digitalvideokamera (panasonic NV-GS50) på tv-rutan medvetet för att få det lite åt det "skitiga" hållet (för att passa musiken).

Sen har jag redigerat i pinnacle studio 9 och hade absolut ingen tanke på att synka musiken med klippen utan mest flyttat runt klippen för att få en variation. På vissa ställen har jag dock försökt få det lite synkat, men då hade jag inte så stor kunskap i redigeringen.

Musiken är importerad direkt från CD utan några försök till ljudförbättringar.

Framöver kanske jag kommer göra om den, men i nuläget är det inte aktuellt.

Okey! kunde ju skrivit att du inte filmade "En musikvideo jag gjorde våren 2005." att filma en musik video utgör en hel del av filmen eller? så du klippte den våren 2005? och materialet är från 2000? att du medvetet bara har "mest flyttat runt klippen " gör ju inte videon bättre! ja ja

[citat=sound_front]Okey! kunde ju skrivit att du inte filmade "En musikvideo jag gjorde våren 2005." att filma en musik video utgör en hel del av filmen eller? så du klippte den våren 2005? och materialet är från 2000? att du medvetet bara har "mest flyttat runt klippen " gör ju inte videon bättre! ja ja[/citat]

Jag håller med att jag borde ha varit tydligare från början, och det var därför jag var det i mitt andra inlägg.

Vidare håller jag också med om att mitt förtydligande inte heller gör videon bättre, men iaf en inblick hur det gick till när jag gjorde den.

Det var min första större klippning och gjorde det mest för att jag hade programmet att redigera i och ha något att se på medan man lyssnade på låten. Men ja ja...whatever...

[citat=ash]förstår att den inte är så seriöst gjord men tänkte bara säga att jag tycker nästan en osynkad video förstör, för då sitter man och stör sig på det hela tiden (iaf jag) :)[/citat]

Ja, jag stör mig på en hel del idag hur jag gjorde den då, som jag inte skulle göra idag. Det tråkiga är att jag inte har så mycket att spela med när det gäller att synka sång, riffen osv. då låtens version var lite annorlunda på spelningen än den version som spelades in på skiva sen. Men klippningen går ju att göra 100 ggr bättre ändå, helt klart. Ska göra ett nytt försök sen nu när jag är seriösare i mitt redigerande.

Jag hade inte väntat mig något annat än mest sågningar när jag la ut den.

Mest för att se ifall någon hittade något som var bra med den (om inte annat kanske tycka låten var bra!) Och sen för att jag inte har något annat klart att lägga ut än och var lite ivrig att få höra lite kommentarer. Och det har jag ju fått nu så! :)

Oavsett resultat av videon och andra inlägg, tycker jag att idén med att filma tv'n, där råmaterialet rullar, är lite tuff. Snacka om att få något som "ingen annan har" även om det finns liknande effekter i redigeringsprogram så blir det ju aldrig exakt sådär. Hade kunnat tänka mig att använda den "tekniken" i vissa korta klipp i nån video.

[citat=trezpasser]Oavsett resultat av videon och andra inlägg, tycker jag att idén med att filma tv'n, där råmaterialet rullar, är lite tuff. Snacka om att få något som "ingen annan har" även om det finns liknande effekter i redigeringsprogram så blir det ju aldrig exakt sådär. Hade kunnat tänka mig att använda den "tekniken" i vissa korta klipp i nån video.[/citat]

Jag fick det resultat jag hoppades på utan att det tydligt syns att det är en tv jag filmar. Kul att någon annan oxå tycker det blev bra! :)

Använd den tekniken du hur mycket du vill! Jag skickar en faktura sen. ;)