maxv Posted October 8, 2005 Share Posted October 8, 2005 Jag har några klipp som jag har filmat i widescreen. Men sedan har jag några i 4:3 också. I mitt redigeringspr. (Pinnacle 9) kan man inte använda sej av båda i samma film... Jag vet att det kommer att bli lite fullt med utsträckt widescvreen, eller ihoptryckt vanlig bild, men jag vill testa. Om det går att göra såhär? _________ M.V. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted October 9, 2005 Share Posted October 9, 2005 [citat=maxv]Jag har några klipp som jag har filmat i widescreen. Men sedan har jag några i 4:3 också. I mitt redigeringspr. (Pinnacle 9) kan man inte använda sej av båda i samma film... Jag vet att det kommer att bli lite fullt med utsträckt widescvreen, eller ihoptryckt vanlig bild, men jag vill testa. Om det går att göra såhär? _________ M.V.[/citat] vad var själva frågan? ja, det borde man väl kunna göra. men uppenbarligen inte i ditt program. är ganska säker på att det går i vegas iaf 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonrahnster Posted October 9, 2005 Share Posted October 9, 2005 Är det inte bättre att ha allt i samma format? Bränner du ut det på dvd, och har en tv som ställer in format automatiskt kommer du få en hoppande bild när tv:n ställer om sig mellan widescreen och standard-formatet Kommer se ganska konstigt ut ska du se. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjg Posted October 9, 2005 Share Posted October 9, 2005 Lägg på "widescreen" (letterbox, 16:9, etc) på allt. Att "dra ut" widescreen-materialet kommer att se för jävligt ut. Dessutom - att ändra aspect ratio i PAL är ett helvete. Du måste spara ner varje frame som t.ex. tiff-bild - ändra aspect ratio på alla enskilda bilderna och sen sätta ihop dom som en videofilm igen. Det finns speciella program för detta - som batchar - men jag skulle aldrig ens ge mig på sånt. Jag skulle kollapsa :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxv Posted October 9, 2005 Author Share Posted October 9, 2005 [citat=simonrahnster]Är det inte bättre att ha allt i samma format? Bränner du ut det på dvd, och har en tv som ställer in format automatiskt kommer du få en hoppande bild när tv:n ställer om sig mellan widescreen och standard-formatet Kommer se ganska konstigt ut ska du se.[/citat] Att ha allt i samma är bättre fattar jag väl.. Men det var ett misstag av mej... Det går inte äns att ha widescreen och standard i samma film i pinnacle 9. Och om kan det så vad är det då för nytta ocm man kollar på en widesreen TV? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjg Posted October 9, 2005 Share Posted October 9, 2005 Om jag hade en del material i 4:3 och en del i 16:9 och ville blanda detta i en film - så skulle jag i redigeringsprogrammet lägga på letterbox över hela den färdigklippta filmen . Detta kommer att beskära 4:3 materialet så att en del bilder blir fulkomponerade - men det är ännu mera fult att blanda 4:3 och 16:6. Kompromissen heter: Lägg letterbox över hela härligheten i redigeringen. Om ditt redigeringsprogram inte ens klarar en sån fundamental sak - svart balk uppe och nere i bild - så skulle jag allvarligt överväga att byta redigeringsprogram omedelbart. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxv Posted October 9, 2005 Author Share Posted October 9, 2005 Ok tack för rådet. Hur lägger jag på letterbox och hur får man tag i det? Och förästen. hur skulle jag kunna göra det över den färdig klippta filmen. Det går ju inte att blanda i redigerings programet. Det är liksom antingen eller. Ska jag kanske beskära allt i 4:3 format först på nåt sätt? Andra tips? ______ MAx 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Visst går det att i Pinnäcklet 9 lägga in det du filmat i 4:3 format ihop med 16:9 formatet!! Gör sålunda: Ta fram det som är filmat i 4:3 formatet så att du har det i "boken" uppe till vänster. Markera en ruta (eller fler) i "boken". Dutta där uppe på Album och se där finns Aspect Ratio 4:3 och Aspect Ratio 16:9. Välj alltså 16:9. Naturligtvis blir ju alla bilder för breda. Men se det går ju att fixa så fort du börjar redigera. Dra alltså ner en ruta och välj Plugin från JPs Effects och Zoom2 och ställ in vänster och höger marginal till nåt lämpligt minusvärde. Sedan kan du göra på samma sätt med alla din ursprungliga 4:3 bilder. Klart! Enkelt! Nu har du din 4:3 film i 16:9 formatet och kan blanda med övriga 16:9 filmsnuttar. Sedan vet jag inte om upplösningen blir bra, men ..... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxv Posted October 10, 2005 Author Share Posted October 10, 2005 Tack ska du ha, fattar inte riktigt (är väl lite trög) men ska testa det du säger... Nu har jag i alla fall lite koll på bitarna! Kan man göra på samma sätt fast tvärtom tro? Att dra ihop widescreen till 4:3? _____ MAXV: 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Naturligtvis. Men som sagt var, jag är inte säker på kvaliteten på resultatet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxv Posted October 11, 2005 Author Share Posted October 11, 2005 Tack! Det funkade alldeles perfekt och enkelt var det dessutom. Tänk vad dum jag är som inte har uutforskat programmet ordentligt. Det funkade bättre än jag trodde och datorn ställde in bilden automatiskt. Och det funkade tvärtom också, alltså 16:9 över till 4.3 och det blev konstigt nog bra också! _____________ Första gången nåt funkar problemfritt! LYX! Tackar igen 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjg Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 16:9 över till 4.3??? Otroligt! För mig verkar det fysiskt omöjligt - som att lyfta sig själv i håret. Hur funkar det? Jag kan inte föreställa mig något annat sätt än att man väljer ut bara en del av 16:9-bilden för att få 4:3. M.a.o. så försvinner en del av 16:9 bildens innehåll - en hel del som fanns på sidorna. Det kallas för "pan-and-scan" när man tränger in hollywoodrullar till 4:3 video - förr var alla filmer som visades på teve såna - idag kör man letterbox istället - då får man med allt som ska vara med - allt som faktiskt filmades av fotgrafen. Så - om man filmar (16:9) två personer som står mitt emot varandra med blicken in mot mitten av bild - alltså ena gubben längst ut till vänster och andra till höger i bild. Hur ser det ut om man sedan gör 4:3 i redigeringen? Blir det två nästippar som sticker ut från sidorna i bilden? :-D Är gubbarna kvar över huvud taget? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxv Posted October 11, 2005 Author Share Posted October 11, 2005 Nej inte alls. Inget av bilden försvinner!!? Fråga mej inte hur, men 16.9 bilden sträcks ut, utan att man endast tar mitten av bilden. Har inte testat det så mycket men när jag prövar så synst det inte heller att bilden en gång har varit i 16,9.. Men jag antar väl att det syns om man kollar riktigt noga.... _______ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjg Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Detta är en sensation!!! För första gången i världshistorien har människan alltså lyckats göra om en rektangel till en rektangel med andra xy-förhållanden! Och detta utan förvrängning av originalrektangeln eller förlust av originalrektangelns yta!!! Jag är chockad! Fysiken och matematiken måste fullständigt rivas upp från grunden. Är detta början på en ny vetenskaplig era? Kommer vi snart att kunna göra kvadrater av rektanglar? Vi är på god väg. Pythagoras hade fel - fullständigt fel. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxv Posted October 11, 2005 Author Share Posted October 11, 2005 Ja sa ju att allt man lär sej i skolan bara är båg... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Men hörru mjg, naturligtvis blir det postlåda när man gör 4:3 av en 16:9 bild. Och naturligtvis får man svarta kanter till höger och vänster sida när man gör 16:9 av en 4:3 bild. Men själva grejen var ju den att kunna förena dom två formaten i samma film. Så ni som gnäller på Pinnacle 9 kanske nu också börjar förstå att det är inte helt ett leksakprogram. Nu fick jag plötsligt lust att citera lite ur en artikel i senaste numret av DigitalVideo: "Pinnacle Studio ser ut som ett väldigt grundläggande paket. Du ska emellertid inte låta skenet bedra, eftersom så inte är fallet - det är ett väldigt sofistikerat verktyg." Lycka till med redigeringen maxv! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjg Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 [citat=arvid]Men hörru mjg, naturligtvis blir det postlåda när man gör 4:3 av en 16:9 bild. Och naturligtvis får man svarta kanter till höger och vänster sida när man gör 16:9 av en 4:3 bild.[/citat] Visst är det till maxv du skriver detta???? Annars måste du läsa om tråden. I övrigt har jag inga åsikter om Pinacle - jag vet inte ens vad det är. Jag försökte bara hjälpa till - se mina förslag. Kanske har maxv drivit med mig - men det är okej. No hard feelings :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted October 12, 2005 Share Posted October 12, 2005 Naturligtvis vänder jag mig först till dig, mjg! Detta eftersom det såg ut som om du inte riktigt förstått hur det var möjligt att gå tillväga med den aktuella uppgiften i Pinnacle Studio 9. Så - må så gott mjg, maxv och alla andra! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxv Posted October 12, 2005 Author Share Posted October 12, 2005 För det första har jag inte drivit med nån här. Min fråga kanske verkade lite puckad men nu funkar det i alla fall. Och för det andra så blir det antagligen svarta kanter och utsträckt bild när man håller på att omvandlar såhär. Men det märkte inte jag nåt av. När man nu kollar på filmen kan man inte alls se vad som från början filmats i 16,9 eller 4,3, det verkar som min dator ställer om sej själv för att slippa dom här såkallade svarta kanterna, vet värkligen inte hur men... Jag tackar alla för era tips, det hjälpe mej mycket! ______ Maxv http://www.holydivers.tk 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts