Gå till innehåll

Digital dubbelexponering??


e93mw

Recommended Posts

Lyckligt hemkommen från två veckor i Japan gjorde jag en fasansfull upptäckt. Ca 15 minuter av min timme videomaterial hade aldrig fastnat på videobandet! Eller rättare sagt, man kunde se delar av det inspelade materialet "överlagrat" på det som var på bandet tidigare (som en slags digital dubbelexponering). Inget ljud hade fastnat dock.

 

Inte nog med detta. Vid de scener som inte fastnat har kameran (Canon MV5i) själv ställt om sig till "long play".

 

En av de scener som inte fastnat är en helt underbar dansshow av ett halvdussin Elviskopior klädda i svart skinn i Tokyos tonårsparadis Harajuku. Jag kommer aldrig att förlåta Canon för detta.

 

Nån som har en aning om vad detta absurda fel kan bero på?

Länk till kommentar
Share on other sites

Enligt mina erfarenheter beror det på som du själv nämner det.

 

"delar av det inspelade materialet "överlagrat" på det som var på bandet tidigare"

 

Många säger att man ska bara spela om ett band 3 gånger för annars ökar den risken som du beskriver.

 

Kan ju även bero på att du inte har kört en rengöringskasset på länge.

Hade jag varit dig skulle jag testat med en rengöringskasset, det skadar ju inte.

 

Dessutom att man i fortsättningen tittar igenom material då och då (under tiden) som man filmat, så att man i ett tidigt skede kan upptäcka eventuella fel.

 

Hoppas det löser sig.

 

Angående en ny kamera, vilken prisklass rör det sig om?

Min åsikt i nya kameror är den att avakta lite tills man vet lite mer om hur den nya standarden hd kommer att lägga sig. Iallafall om man ska köpa en dyrare kamera.

 

//Simon

Länk till kommentar
Share on other sites

heh, just dubbelexponering har jag funderat hur man skulle kunna framställa på video... Så det skulle alltså räcka om jag på nått vis får raderhuvudet att inte fungera? det låter ganska självklart nu när jag tänker på det... Jag vill helt enkelt testa diverse film-specifika kamera-effekter på min videokamera...

 

jo själv så är jag rätt nöjd med min nvGS 11, den var den billigaste i serien när jag köpte den, och den saknar DVin, men det har dom åtgärdat på de senare modellerna. Det enda problemet fick jag när jag var just i Tokyo i sommras en svinvarm och fuktig dag. Kameran ville inte längre spela in... jag öppnade kassetluckan och fukten verkade ha ställt till med lite tuggande.. efter dess har den fungerat felfritt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är chockad!!! Visste inte att det ens var teoretiskt möjligt med dubbelexponering av digitalt material eftersom det är nollor och ettor - binärt - och att blanda dom bör alltid bli kaos. Jag är mycket förbryllad...

 

Jag skulle aldrig använda rengöringsband. Jag har genom åren sett allt för många kameror och bandare av alla möjliga sorter klegga ihop av "rengöringsband".

 

jag rengör kameran med speciella rengöringspinnar och isopropanol....föööörsiktigt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag rengör med torrensgöringsband från tillverkaren själva som gjort kameran. Sen rekomenderar jag att bara köra nya band. Inspelningarna blir känsligare gu fler gånger man spelar över. Kan nämna att jag fick enorma störningar med en DVCAM-kamera efter 3dje överspelningen, då hade jag bara lekt lite spolat tillbaka o spelat över tills vi skulle spela in det vi skulle. Hela filmen var störningsfri då de överspelade partiet rullat förbi. Tur nog var dessa scener inte de bästa tagningarna. Då var det ändå DVCAM (Sony DVCAMband och DVCAMkamera) jag spelade in på och fick liknande problem.

 

Dock har jag erfarit att Fujis band klarar överspelning bättre, upp till 3 gånger utan problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...