Jump to content

Om jag vänder mig om

tomasz1985

Recommended Posts

Jag såg den idag efter att jag läst om hur bra den är. Jag förstår bara inte hur den har kunnat höjas till skyarna så som den gjort. För mig är det bara en medioker film. För det första är det så många saker som inte är trovärdiga. Snälla. Ann Petrén (en 50 årig dam) börjar sälja droger i ett garage i Sverige och en präst byter till sig droger mot en elpistol.

Ann Petrén tar sin ex man och hans nya flickvän som gisslan utan att dem gör något större motstånd. Elpistolen känns aldrig farlig. Jag vet inte hur det är men man dör väl inte av en stöt av den. Det är bara att övermanna henne, ta tag i hennes handled eller nåt. Mannen ser ju ut att vara tre gånger starkare än henne.

Och vem går liksom och skaffar en elpistol för att hota någon. Ok, den hamnade faktiskt i hennes hand och då fick hon en idé men varför tog hon bara inte en kökskniv eller nåt innan? Om hon verkligen var kapabel till det hon gjorde borde hon gjort det innan, möjligheter fanns.

Sen har vi en man som ska mura in ett äldre par i sitt hem sedan deras dotter åkt till Nigeria med sin pojkvän.

Och ett par som vill ta över deras vänners liv genom att mannen tar över den andra mannens jobb och hem. Varför?

Alla handlingar är så dåligt motiverade. Jag vill se en film om riktiga människor som jag skulle kunna träffa på gatan. Den här filmen handlar om overkliga människor som lever overkliga liv.

Jag kan inte ta mig in i någon karaktär och heja på den, se hur den förändras och vara ledsen tillsammans med den.

Vill gärna höra andras åsikter om denna film, gärna motargument.

Håller med delvis. Jag tycker björn skapar en stämning som tilltalar mig stundtals men det är som du säger, det är svårt att identifieras sig själv med karaktärerna. Det som gör att folk gillar den tror jag bygger på den delvis brutna kronologin och fövirringen i början. Det är rätt ovanligt inom svensk film och han har presenterat den på ett hållbart sätt. Jag tycker dock att "Om jag vänder mig om" är en mycket bättre film än "fyra nyanser av brunt". Tycker den bygger för mkt på situationer än en starkt sammanlänkad historia.