Jump to content

Tankar, kortfilmsmanus


KurtCobain

Recommended Posts

Ett otroligt lyft gämfört med första versionen. Det är visuellt.

 

Först tyckte jag det saknade kontinuetet med återblickar, tills jag förstod att det är ett återkommande grepp. En del scener förstod jag inte riktigt innebörden av, särkilld de som är lite korta.

 

Vad som är lite otydligt; Varför är han blodig i anslaget? Uppmärksammar han texten på dörren?

 

"INT. KLASSRUM – NATT

Vi ser återigen pojken. Han tittar på bänken, ett slag. Han går sedan mot dörren. Han går ut genom dörren.

"

 

Ovanstående förstår jag inte alls. När såg vi honom senast? Den här scenen har potential för det verkar starkt, men behöver kanske lite mer.

 

 

Sen tappar jag lite handligen, men det kan vara jag som är o-uppmärksam. Ibland är det dag, ibland natt och ibland återblick, och jag trodde det skulle vara lite i parförhållande mellan dag och natt och återblickar, men det är inte riktigt. Vad händer därimellan?

 

Om man berättar i kronologisk ordning, blir det sämre då?

 

Det ser ut som det verkligen är på rätt väg.

Link to comment
Share on other sites

Själva handlingen är att han kommer ut ur städskrubben på natten och då går runt skolan och får återblickar av alla platser och det slutar med att han ser hur han blir instängd i skrubben, hans återblickar är händelser som har hänt i skolan på dagtid och eftersom han går runt på nattetid så byter de rätt ofta. =P=P

 

Den är lite svår men jag tänkte att själva filmen skulle bli rätt knepig av sig. =P

Fortsätt skriv

 

PS. Detta manus har en kompis varit med o skrivit. =P DS.

Link to comment
Share on other sites

Haha, nej han bor inte i garderoben, i börja av filmen kommer han ut ut städskrubben i skolan och i slutet får vi se hur han blir nerslagen och insläpad i städskrubben på skolan. Manuset blev lite otydligt där men eftersom jag ska filma den så förstår jag=P, borde ha skrivit lite mer utförligt. Tack =)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Okej!

 

Idén är är okej, och jag inte tråkad av att läsa manuset... så det är inte dåligt iallafall! =)

 

Nu kommer lite tips (läs: konstruktiv kritik).

1. Byt ut "ett slag" mot "en stund", lättare att läsa och förstå då.

2. Presentera gärna den här pojken, eller visa en anledning till att han är utsött / mobbad (han e filmnörd, hänger på voodofilm eller nått sånt ;)

3. Försök hitta på en bra uppföljning, vad gör pojken sen?

 

Detta känns som en bra presentation av en kille som går på en skola som vi (publiken) får sympati för.

 

En idé som jag får är att pojken är tyst av sig, men planerar en sorts "hämnd" på dessa antagonister.

Denna hämnd utgör han i aulan eller annan plats där många människor är samlade under en lektion som går ut på att redovisa framför ett antal klasser. Redovisningen handlar om tex mobbing eller något sådant, typ ett projekt som skolan håller i. I detta projektet ser vi hur dessa antagonisterna är riktiga ögontjänare och vilken dubbelmoral de har, när de redovisar sitt "arbete" mot mobbing. Efter dom kommer pojken upp, visar bilder på sig själv efter misshandel, pekar ut alla som mobbat honom (alla finns givetvis i aulan) och förklarar varför de gör det... Sen ser vi hur lärarna och annan personal tycker att detta är obekvämt och försöker avdramatisera det hela och bortse från vad killen säger. Efter det tar han livet av sig, och skolan skyller på att han hade psykiska problem....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...