Jump to content

Objektiv till XL1s

fisknn

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Med Canons ef adapter kan du använda hela eos-seriens optik! Själv så använder jag Canons XL 5,7-80mm 14x zoom med manuell fokusering.

Jag är jättenöjd med detta objektiv och kan varmt rekommendera denna glugg.

Dels för att man kan ställa backfokus och dels för att man slipper Autofokus-problemet på originaloptiken. Ett annat bra objetiv som jag rekommendrar är Canons XL 3,4-10,2mm 3x vidvinkelzoom.

Lycka till!

Rickard

Det är en bättre lösning än EF adaptern, men minst sagt dyr.

Jag har testat en Mini35 med en PL från Zeiss, resultatet är helt ok. Men även här måste man tänka på att du inte får ut samma bländarvärde som på PL-Optiken, så förutom att själva adaptern i sig är dyr, måste man även ha ett "dyrt" objektiv, dels för att få bort distorsion och aberration men också för att behålla bländarvärdet på en lagom nivå. Dessutom måste du ha en bra focuspuller, jag blev tokig när jag testade utan puller. Skärpedjupet är så kort på en PL att det är omöjligt att hinna ställa skärpa manuellt direkt på objetivet.

Micro35:an är ett billigare alternativ, dock måste du vända bilden eftersom den saknar ett okular.

Så jag håller fast vid att rekommendera något av Canons XL-gluggar.

Jag har själv 14x gluggen med manuell fokus och är jättenöjd med den.

Väldigt fin och skarp bild, ett kort skärpedjup som många tror att man måste skaffa en mini35:a för, är bara struntprat. Lär man sig förstå sambandet mellan bländarvärde och skärpedjup kan man även med en xl1 få en schysst look/ Rickard

Alla fungerande lösningar är väl bra alternativ till mini35-varianterna då man lätt stöter på vinjettering och, som du nämnde, dåligt ljusintag om man inte är medveten om sin optik. Jag förstår hur du menar med focuspuller, jag kikade på lite material filmat genom en guerilla35. Killen hade lite problem att hänga med med fokusen. :)

Det där med att bilden är uppochnervänd kan vara lite påfrestande, men det är väl egentligen den största skillnaden mellan micro35:an och den från P+S? Där anar jag isåfall en klyfta, prismässigt. :P Man har ju hört rykten om att en kraftig magnet kan "lura" displayen på kameran att vända på bilden. Det fungerar inte i praktiken. Tekniken går inte efter magnetfält. :P

Önskar jag hade en XL1 att leka med. Jag skulle säkerligen kikat lite extra på 14x-gluggen som du snackar om, så att man slipper härvan med mini35. Vad kostar en sån glugg ungefär?

Hej!

Cyberphoto är billigast såvitt jag vet, 13 440 kr tar det för mitt 14x manuella objektiv. Det är svårt att finna begagnade objektiv här i Sverige, därför att man sällan vill göra sig av med det, men på Ebay i USA kan du få dem för halva priset. När jag köpte mitt låg priset runt 18 000 kr. Men det var värt varenda öre!

MVH / Rickard

Oh kära, då måste det vara något alldeles extra. :) Det är ju nästan tre gånger så dyrt som en micro35 och näst intill 1,5 gånger så dyr som en guerilla35.

Så om det är det korta skärpedjupet man är ute efter så är båda de alternativen billigare. Är man ute efter slående bildkvalitet ska man nog satsa på en riktig glugg. :)