Gå till innehåll

Förslag på musik


Atreidas

Recommended Posts

Man får ju använda äldre musik gratis enligt upphovsrätten, efter 70 år eller vad det är. I alla fall, kan inte ni som hört någon bra låt från den tiden lägga in detta i den här tråden så man kan leta upp dem. Då kan man ju alltid göra covers på dem vill säga. GE tips!

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast även om upphovs personen varit död i xx antal år så finns där ju även mekaniska rättigheter.

Dvs för inspelningen. Och någon äger ju dom rättigheterna. Typ förlag eller skivbolag mm.

Däremot kan du göra en egen inspelning av låten och sedan använda den.

Så har jag fattat det hela iallafall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inspelningar ägs av t.ex. skivbolagen, och dessa får man enligt lagen inte använda alls om det inte är i samförstån (i någon slags deal) med ägaren (t.ex. skivbolaget). Ska man spela in ett stycke själv och använda så gäller 70 år efter upphovspersonens död, helt enkelt.

 

För att ge några rekommendationer så är ju t.ex. Bach helt given tycker jag. I allmänhet tycker jag att allt före 1700-talet är väldigt vackert i film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kolla svensk folkmusik och ta gärna en sväng till kyrkan på söndag, eller på skolavslutningen. Provlyssna kyrkomusik på http://www.kyrkomusik.nu/kyrkomusik_index.htm men om alla dessa är upphovsfria skall jag låta vara osvuret, utan det får man kontrollera var och en. Äppelbo gånglåt har jag själv en personlig relation till. Provspela brudmarcherna likaså. Visa från Utanmyra och Värmlandsvisan borde bli rätt fräcka med moderna intrument. Många psalmer har redan lånat ut sina melodier till moderna arrangemang.

Edit: Amazing Grace är ju inte dåligt heller.

 

http://mp3-arkivet.mine.nu/ kan man provlyssna folkmusik en masse. Om de faller mig i smaken vete tusan. Själv ligger min smak åt gånglåtar och brudmarcher. Tänk bara på att framförandet är upphovsrättskyddat.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Vad jag har förstått så är det väldigt invecklat med musikrättigheter. Det där med 70 år skall du nog inte fästa någon större uppmärksamhet på.

Kolla noga upp vad du tänker använda. Som någon sa här så kan skivbolag och dyligt ha rätiggheterna, så var försiktig!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=anders10]Det där med 70 år skall du nog inte fästa någon större uppmärksamhet på.[/citat]Jodå, upphovsrättslagen är tydlig på den punkten. 70 år efter (alla) upphovsmäns bortgång är det som gäller. Den ideella uphovsrätten kan inte förhandlas bort så skivbolag etc har inget att säga till om den saken. Däremot kan artister förhandla bort den ekonomiska rättigheten, det som i vardagligt tal kallas "överlåta alla rättigheter" till skivbolaget (eller vad nu passar i sammanhanget). Men när 70 år har gått är de avtalen värdelösa. Dock är ett problem att vi ännu inte har så många inspelningar där upphovsmännen varit döda i 70 år.

 

Det någon kallade "mekaniska" rättigheter är egentligen upphovsrätten till framförandet. En skivinspelning är också att betrakta som ett framförande. Rent praktiskt blir det så att musik av tex Mozart (som varit död sen länge) är helt fri musik, men man kan inte gå till affären och köpa en Mozartskiva att använda till sin film eftersom orkesten som spelar på skivan äger upphovsrätten till framförandet (inspelningen).

 

Om man spelar själv så har man ingen att förhandla med, och är det en kompis som spelar så är det lätt att göra (förmånligt) avtal med kompisbandet. Men, det är inte förbjudet att avtala med vem man vill bara för att det finns upphovsrätt. Om du kan avtala med Per Gessle att få använda hans musik gratis, så är det naturligtvis helt lagligt.

 

Tramsdata:

I graceland är man redan orolig över att Elvis Presleys musik blir fri år 2047.

Walt Disney Co försöker lobba för att ändra upphovsrättslagen så att Musse Pigg inte skall bli en fri figur år 2036, vilket antagligen kommer att misslyckas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...