Jump to content

Extern håddisk, följd fråga.

Stefan_holst

Recommended Posts

GnuBi skriver på Soy:s fråga om externa hårddiskar.

Då fick jag en följdfråga på detta och tyckte den borde vara eget ämne.

"Tjena

Har precis köpt mig en LaCie 250 gb P3 USB 2.0

Denna har fungerat utmärkt och jag är mycket nöjd

Köpte den på Netonnet för 1349:-

Dock har den ej firewire vilket kan vara ett problem om du ska slänga upp video direkt från kameran till hdn.

//Robert"

Inressant: Kan man spara direkt från dv kameran till en extern hårdisk via Fire Wire utan "captureing" progam och dator?

Maxtor OneTouch som du skrev om i tidigare inlägg har denna funktion.

Om den fångar video i avi eller mpeg vet jag ej.

Dessutom kan du ju endast göra detta vid "skrivbordet" då den inte har inbyggt batteri.

Då jag köpte min Lacie P3, var kraven den billigaste externa 250 gb's hdn med åtminstone 400 mbit/s överföring jag kunde hitta. Då USB 2.0 har 480 mbit/s valde jag denna.

Om du ska skaffa en extern hd med firewire se då till att den har firewire 800, dvs. 800mbit/s. Ju snabbare överföring ju trevligare redigering. Dock måste du ju självklart ha en 800 port i datorn också för kunna utnyttja hastigheten till 100%.

[citat=GnuBi]Maxtor OneTouch som du skrev om i tidigare inlägg har denna funktion.

Om den fångar video i avi eller mpeg vet jag ej.

Dessutom kan du ju endast göra detta vid "skrivbordet" då den inte har inbyggt batteri.

Då jag köpte min Lacie P3, var kraven den billigaste externa 250 gb's hdn med åtminstone 400 mbit/s överföring jag kunde hitta. Då USB 2.0 har 480 mbit/s valde jag denna.

Om du ska skaffa en extern hd med firewire se då till att den har firewire 800, dvs. 800mbit/s. Ju snabbare överföring ju trevligare redigering. Dock måste du ju självklart ha en 800 port i datorn också för kunna utnyttja hastigheten till 100%.[/citat]

Maxtor OneTouch är ju en storsäljare vad jag förstår.

Är det nån som kan prova kamera direkt in i hårdisken och se vad som händer.

Jag fattar inte hur detta kan fungera men det är mycket intressant om det gör det!

• 3 weeks later...

Jag har en Seagate extern med firewire, den klarar inte direktöverföring från kameran och det visste jag innan jag köpte den.

Jag köpte den ändå därför att jag trodde överföring via firewire skulle vara stabil, men "icke sa Nicke" När jag gör en capture via AVID direkt till Hårdisken

kan jag glömma att använda firewireanslutning, det hänger sig och stakar sig, dropped frames mm. Men när jag istället kopplar in den via USB 2.0

fungerar överföringen utmärkt och stabilt. Den har aldrig krånglat via USB 2.0.

Är det fler som har haft liknande problem med firewire än jag?

Rickard