Gå till innehåll

Olika häftiga kameraåkningar.


bfilm

Recommended Posts

Hej!

 

Jag håller på att göra en skräckfilm och undrar en sak.

 

Om man vill göra en ganska lång, och rätt så spännande kameraåkning, har ni några tips på hur man gör då?

 

Att springa går ju såklart, men det blir så hackigt och "oproffesionellt", hehe.

 

MVH BFILM:P

Länk till kommentar
Share on other sites

hur menar du?

 

I manus ska du inte skriva något av det... Inga kameravinklar och så vet du.

Du skriver bara och beskriver vad som händer i scenen.

 

Tex:

 

EXT MÖRK SKOG - NATT

 

Emil springer ifrån det som förföljer honom. Det är hack i hälarna på honom och han snubblar över lite stenar och stubbar. Han springer ut på en stig och fortsätter rakt fram när han ser lyset från ett hus.

 

Ungefär. Sedan är det upp till regissören om han vill ha en åkning eller inte och på vilket sätt det går att fixa är hans "problem".

 

Var det inte det frågan handlade om så tror jag att du ska lägga den någon annanstans än under "Manus".

Länk till kommentar
Share on other sites

Javisst... de där e ej manusfråga, men jag ska ändå besvara din fråga. Enligt mig, så tycker jag att du ska göra en rätt annorlunda skräckfilm med egna vinklar. Experimentera och se vad som väcker panikkänslan. Om du inte hittar något sätt som helst att filma utan att det blir skakigt och hoppigt, så kan du filma i den vinkeln att kamerabilden spelar den som springers ögon. Det är en hyfsad cool grej de körde i drömmen som David Kessler hade när han sprang i skogen i "En Amerikansk Varulv I London".

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=bfilm]Hej!

 

Jag håller på att göra en skräckfilm och undrar en sak.

 

Om man vill göra en ganska lång, och rätt så spännande kameraåkning, har ni några tips på hur man gör då?

 

Att springa går ju såklart, men det blir så hackigt och "oproffesionellt", hehe.

 

MVH BFILM:P[/citat]

 

Gå in på annonser, där fanns en kille som gjorde steadycams och sålde!

 

Nu vet inte jag vad du har för underlag där du ska spela in denna kameraåkning men idealiskt vore ju givetvis ett jämt och hårt underlag! Skaffa en kärra av något slag (barnvagnschassi, skottkärra eller dyl), fixa någon som knuffar så du själv slipper hålla reda på fötterna samtidigt som du filmar! Det tar bort de stora skakningarna!

Sen de små skaningarna som orsakas av vibbrationer blir du enklast av med genom att skaffa en enklare steadycam! I princip ett metall rör med kamerafäste i ena änden och en liten vikt i andra!

Finns en bild på denna länken!

http://www.cs.cmu.edu/~johnny/steadycam/tall_big.jpg

 

Hoppas jag varit till hjälp! Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 år senare...
hur menar du?

 

I manus ska du inte skriva något av det... Inga kameravinklar och så vet du.

Du skriver bara och beskriver vad som händer i scenen.

 

Var det inte det frågan handlade om så tror jag att du ska lägga den någon annanstans än under "Manus".

 

man kan ju skriva ett shoot-script eller vad det kallas. vissa säger att om regissören skriver manuset så kan ha med sina egna kameravinklar. men om jag var skådis skulle jag nog inte vilja läsa massor av kamera vinklar. Det räcker nog med ett separat shoot-script, som är skrivet för till exempel cinematografen

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag håller på att göra en skräckfilm och undrar en sak.

 

Om man vill göra en ganska lång, och rätt så spännande kameraåkning, har ni några tips på hur man gör då?

 

Att springa går ju såklart, men det blir så hackigt och "oproffesionellt", hehe.

 

MVH BFILM:P

 

Jag kan hjälpa dig med min Steadicam-utrustning, klarar kameror upp till 3.5 kg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...