final_cut Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 [citat=Pace]Ett alternativ vore ju att man plockade bort namnet från alla manus och granskade dem objektivt. Visserligen kan skrivsättet kännas igen och regissörens förmåga går ju onekligen inte att urskåda utan ett namn, men det kan vara ett intressant förslag.[/citat] Ja, en bra idé. Fast jag tror nog att det ändå inte skulle vara så värst svårt att genomskåda vad som skrivits av killar och vad som skrivits av tjejer...med några få undantag. Skulle dock utgöra ett interessant soociologiskt experiment, om SFI / DI har tid med att experimentera. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 [citat=final_cut][citat=Pace]Ett alternativ vore ju att man plockade bort namnet från alla manus och granskade dem objektivt. Visserligen kan skrivsättet kännas igen och regissörens förmåga går ju onekligen inte att urskåda utan ett namn, men det kan vara ett intressant förslag.[/citat] Ja, en bra idé. Fast jag tror nog att det ändå inte skulle vara så värst svårt att genomskåda vad som skrivits av killar och vad som skrivits av tjejer...med några få undantag. Skulle dock utgöra ett interessant soociologiskt experiment, om SFI / DI har tid med att experimentera.[/citat] Varför skulle det inte vara svårt att se skillnad? Jag tror inte att vana manusförfattare har så stor skillnad i det grammatiska språket och sättet att uttrycka sig (bara personliga stilar som inte har men könen att göra). Det är en större språkklyfta under skolåren men om författarna har skrivit ungefär lika mycket så blir det nog svårt att se skillnad. Kan du t ex se skillnad på en deckarroman skriven av en kvinna istället för av en man? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted September 23, 2005 Share Posted September 23, 2005 [citat=Clown] Varför skulle det inte vara svårt att se skillnad? Jag tror inte att vana manusförfattare har så stor skillnad i det grammatiska språket och sättet att uttrycka sig (bara personliga stilar som inte har men könen att göra). [/citat] Du, jag tvivlar på att erfarna kvinnliga manusförfattare är förtryckta (utöver lönen, då) utan snarare utarbetade och utnyttjade, såsom alla andra författare. Men när det gäller nykläckta författare så är det inte så svårt att urskilja kvinnor från män. Men du har rätt, gäller det genre-film då blir det svårare att skilja könen åt. Dock tenderar historier skrivna av kvinnor att ha mer originella drag, medan män mest hakar på det gamla. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts