Gå till innehåll

hårddiskkameror


ellinor

Recommended Posts

Jag sitter och dregglar. Vill slänga iväg mina sparade slantar på en kamera (och senare kanske även en ny dator), (det var oväsentlig information).

Hela den här grejen med hårddiskkameror, vad säger någon kunnig/intresserad om det?

Vilka är nackdelarna? Känns som ett väldigt bekvämt sätt och när man googlar runt så ger det rätt positiva vibbar. Men vad ska jag tro på? Jag har isolerta mig själv från hela den här teknikutvecklingen under ett år så jag lär ha missat en massa fakta. Så sitter ni på några tips eller åsikter så är jag idel öra!

 

Ha en underbar sista sommardag!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad har du hittat för modeller som kan vara intressanta?

 

Hårddisk borde ju vara en fördel, så man snabbt kan logga in bra tagningar i datorn när man kommer hem.

 

En av de saker jag mest hatar med band är att det tar sån tid att få in sakerna i datorn inför kommande redigering. Där är man ju bortskämd med digital stillbildskamera. Viiiiips så har man alla saker inkörda i datorn och kan börja jobba snabbt igen.

 

Hårddisk som man lägger dv-material direkt på vore väl bäst (om vi inte snackar budget som Lucasfilm). Jag tycker det verkar trist om kameran mpeg-kodar till hårddisken. Då måste man ju med all säkerhet koda om en gång till för att hamna på dvd och kvaliteten faller.

 

Några funderingar....

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej.

 

Du behöver inte logga ditt material när du kör med hårddisk kamera! lite av grejen att gå över till hårddisk lixom! Panasonic's AG-HVX200 är en riktigt kompetent liten kamera! den är förrsed med två P2 slots (hårddisk platser) för inspelning av DVCPRO HD och även bandare för in spelning av DVCPRO HD & DV. DVCPRO HD är inte komprimerat som Mpeg2 vad jag vet utan kör efter DVCPRO's komprimerning fast i HD format istället! Grädden på mosen med denna kamera är att den klarar 1080/24p & en massa mer inställningar! En dröm kamera i mitt fall! Men då till nackdelen! Kameran kostar och diskarna kostar!!!!!!

 

Kolla in priserna!

Portable DVCPRO® HD/50/25 P2 Store Drive $1,800.00

2GB P2 Card $900.00

4GB P2 High Performance Card $1,750.00

U.S. List Price $5,995.00 (camera only)

U.S. List Price $9,995.00 (camera + two 8GB P2 cards)

Shipping November/December 2005

 

Mvh/ Martin Lang

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag antar Ellinors ambitionsnivå kanske mer lutar åt JVC´s konsumentserie Everio med minneskort/hårddisk.Fast det är ju dyrbar lagringsmedia och förutsätter att man skyfflar över det till PC´ns hårddisk där lagringskostnaden motsvarar miniDV-bandets 1kr/spelminut.Men å andra sidan går överföringen 5x snabbare om det nu är så viktigt när redigering,rendering ändå går så långsamt.Sen blir PC´n omodern igen och allt ska kopieras till ny osv.JVC påstår att det går att trycka ihop 1 timme till 4GB på kort/HD jämfört med 13GB/timme på DV-band.Då undrar man vilken kvalitet det blir och hur redigeringsbart materialet är.Hur stöttålig är kamerans hårddisk egentligen oavsett JVC´s lovord om drop protection system.Systemet med indexbilder som för DVDkamerorna verkar vettigt.

Formatdjungeln har aldrig varit så ogenomtränglig och förvirrande som nu tycker jag.Stackars de som investerade i MicroDV som floppade ut efter ett par år.Eller Betamax,Video2000 osv.Ska man gå i dvala i 10år och därefter se vilket system som överlevt innan man själv vågar investera i något beständigt.Men då är väl high definition som gäller och man kommer att skratta åt det gamla SD-formatet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo JVC's ær ju billiga! men Pannasonic avnændersig av samma princip! Alltså deras P2'kort ær byggda på SD tekniken! Men varfør skulle de vara problem med støttåligheten? Inga rørliga delar i inspelnings tekniken ju! borde vara stabilare æn band-media iallafall! Men precis man kan inte få någon god kavlité om den trycker samman så mycket film på det lilla koertet! det ær ju så litet! *hehehe*

 

Mvh/ Martin L

Länk till kommentar
Share on other sites

Namnförbistring betr hårddisk och minneskort.Everio MZ-serien använder 2-6GB utbytbart minneskort CF/SD alt Microdrive hårddisk med max 90min i högsta kvalitet men MG-serien (20-30GB) har en inbyggd 1,8" hårddisk(en skiva som snurrar) som ej är löstagbar och medger upp till 7 timmar i högsta kvalitet.Konceptet vänder sig till dem som vill ha enkelt handhavande och liten kamera men som kanske inte tänker redigera materialet i första hand utan göra enkla redigeringar i kameran för att dumpa materialet för slutförvaring på DVD,videodäck eller PC.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...