krockis Postad 10 augusti 2006 Författare Postad 10 augusti 2006 teknik är så överskattad bland amatörfilmare. en kamera är alltid bara en kamera och du kan gripa med vilken kamera som helst om du är duktig på resten. nu skriker säkert alla att ett bra foto höjer filmen så oerhört mycket....ja ett snyggt foto höjer filmen, men ett dåligt manus/ljus/regi/ljud sänker den ännu mer. många amatörfilmare verkar gå i fällan att tekniken är avgörande. vilket jag anser vara fel. ps. håller med tuco, med lite experiment och ordentliga storyboards behöver du inte en kamera länge. ds. 0 Citera
Pace Postad 11 augusti 2006 Postad 11 augusti 2006 Personligen har jag svårt att göra något vettigt med en kamera om det inte finns något mål. Jag måste ha ett projekt eller mål framför mig där varje handling har någon avgörande betydelse. Att filma planlöst ger inte så mycket. Men att testa en kamera inför en produktion är såklart också viktigt, men då har man ett mål och man vet oftast vad man behöver testa. Därför är en egen kamera inget alternativ för mig. Fast det kanske bara är jag som är sådan? 0 Citera
MovieSwede Postad 11 augusti 2006 Postad 11 augusti 2006 [citat=krockis]teknik är så överskattad bland amatörfilmare. en kamera är alltid bara en kamera och du kan gripa med vilken kamera som helst om du är duktig på resten. nu skriker säkert alla att ett bra foto höjer filmen så oerhört mycket....ja ett snyggt foto höjer filmen, men ett dåligt manus/ljus/regi/ljud sänker den ännu mer. många amatörfilmare verkar gå i fällan att tekniken är avgörande. vilket jag anser vara fel. ps. håller med tuco, med lite experiment och ordentliga storyboards behöver du inte en kamera länge. ds.[/citat] Nja det finns en annan anledning varför teknik är så viktigt för amatörfilmare. Vi rör oss alltid i gränslandet på vad som är accepterat. Jag personligen tappat intresset för en film som var filmad med interlace kamera med dålig CCD och kamera ljud med en burkig dialog ljud. Och tack vare DVD har de flesta tittare blivit kräsnare på vad de vill se hemma på burken. 0 Citera
andreasp_90 Postad 14 juni 2007 Postad 14 juni 2007 Ja vet att alla säger att de bara e att hyra en kamera, och det låter ju lätt men, Kan nån ge tips på vartman ska hyra om man ska hyra en "bra" kamera. HAr kollat på nåt ställe (typ litegrip och camrent), men på litegrip får ju bara typ produktionsbolag och sånt hyra, och på camrent.se står det att dom bra kamrerna ex. Sony DSR-PD170 går bara att hyras av företag. Så VART hyr ni!!? 0 Citera
D_Odell Postad 19 juni 2007 Postad 19 juni 2007 Beror var du bor... Jag hyr alltid på Ljud och bild media i Stockholm. http://www.ljud-bildmedia.se/ Men det finns möjligen billigare ställen, men expertisen och hjälpen man får så betalar jag gärna de pengarna. 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 21 juni 2007 Postad 21 juni 2007 Jag köpte min DVX100B för 24000 :- och har väl köpt utrustning vid sidan om den för runt 10 000 kr också då det är min hobby. Kan förstå att om man har en kund som vill ha HD så hyr man och de betalar då självklart hyrpriset, vilket är självklart smartare. För får du kanske 20 000 kr för arbetet, så tjänar du inte på att köpa en HDkamera, men efter några såna arbeten så kan man kunna tänka sig uppgradera till HDkamera. Men för tillfället är det en icke inkomstgivande hobby :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.