Maxvolt Postad 22 augusti 2005 Postad 22 augusti 2005 Är detta möjligt? att driva en Beaulieu (super8) direkt med en solpanel, som man kan hitta på clasohlson? Solpanelen (en liten bärbar): Max effekt 2,2W. 145mA/15,2V och 290mA/7,6V… Kameran ska ju drivas på 7,2V(motorn) och 3,6V(ljusmätaren).. skulle ju vara roligt om det är möjligt… Min el-kunskap är obefintlig, men att solpanelen ger 7.6V och inte 7.2V ska väl inte vara nå problem?.. sladden fungerar väl lite som ett motstånd.. Men annars, fungerar denna solpanel som batteriuppladdare för beaulieu-batteriet? Hur länge måste ett batteri laddas som ligger på ca 2.1A… ja som sagt, mina el-kunskaper är inte som dom ska… Funderar nämligen på att ta tältet och kameran ut i vildmarken några dar och filma djuren som kan tänkas dyka upp.. 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 22 augusti 2005 Postad 22 augusti 2005 Lär inte fungera, maxeffekt på 2,2W är nog mindre än vad kameran vill ha... Eventuellt som en laddare då, fast när det är soligt och fint ska du väl leta efter något att filma. ;) Bättre då med en 12V laddare, eller med en omvandlare så att du får ut 230V ur bilens 12V, så kan du använda din vanliga laddare. :) 0 Citera
gorse Postad 23 augusti 2005 Postad 23 augusti 2005 Nej, Kent har rätt. Även utan räkneoperationer är det lätt att inse att effekten inte räcker på långa vägar. En hårfön ligger väl runt 1200 W. Det står milliampere ju. Jag tror inte det duger ens till laddning. Exempelvis ett NiCa-batteri skall laddas enligt formeln; I=Cx1,4/t där I=Laddströmmen i Ampere, C=Kapaciteten i Ah, 1,4 är laddfaktorn (dvs 140% av uttagen kapacitet) och t=tiden i timmar. Frågan är om solcellen inte ens orka komma över batteriets egna resistans, dvs batteriet kommer aldrig att ta laddning. Rent praktiskt brukar man få brassa på med ca dubbla spänningen innan man börjar se att det flyter ström genom batteriet, men utan automatik är det jobbigt att passa strömmen hela tiden, eftersom strömmen minskar allteftersom batteriet tar laddning (om man inte justerar). Med reservation för att jag gjort en tankevurpa. Min hjärna har inte varit så skarp på sistone. Edit;Som sagt, ovanstående.... Jag glömde säga att man brukar ladda NiCa med 0,1 gånger kapaciteten under ca 10 till 14 timmar. Det går att ladda hårdare men man förkortar livslängden (överhettning). 0 Citera
Maxvolt Postad 23 augusti 2005 Författare Postad 23 augusti 2005 Jag tackar för informationen! Det var ju synd att det inte fungerade…. Man kanske kan köpa sej ett mindre vindkraftverk som har tillräckligt med power… hehe, bara skoja. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.