Gå till innehåll

Den tredje killen


snabela86

Recommended Posts

  • 2 månader senare...

Jag skulle säga att idén om en tjej som dejtar två killar utan att de vet om varandra håller för en kortfilm, men manuset som det är nu håller inte måttet.

 

Tja, om jag skall vara hård så får jag säga att manuset faller på så gott som varje punkt, och jag vet inte riktigt i vilken ände jag skall börja, men jag får väl försöka utveckla kritiken så gott det går.

 

Låt mig börja med din egen beskrivning av filmen: "Ett romantiskt drama med komiska inslag". Var är romantiken, dramat och komiken? Det blir inte romantiskt bara för att man tänder levande ljus; man måste fås att bry sig om karaktärerna också. Jag återkommer till det. Och dramatiken lyser också med sin frånvaro, som sagt. Var finns spänningen, de svåra valen, situationerna som verkligen känns? Och komiken... jag skrattade i alla fall inte.

 

Det enskilt största problemet med manuset är karaktärerna. De är platta som kartong. Vad vet vi om Daniel? Att han tränar. Vad vet vi om Rikard? Att han jobbar natt. Vad vet vi om Sofie? Inget.

 

Sofie säger att hon tycker om dem bägge två, men varför? För att de är måna om sitt yttre? Vad ser Daniel och Rikard hos Sofie? Inget svar ges. Vad är det för skillnad på Daniel och Rikard? De framstår som praktiskt taget identiska.

 

Du måste få oss att förstå och bli intresserade av karaktärerna, annars blir historien fullständigt ointressant.

 

Intrigen är tunn och leder aldrig fram till några dramatiska situationer. Vissa scener som man kunnat förvänta sig lyser med sin frånvaro. Med tanke på att Sofie spelar ett dubbelspel så borde det finnas lite spänning, exempelvis en scen där killarna är på väg att upptäcka varandra, dvs som slutet på filmen, fast utan killarnas teater. För i och med att tittarna vet att killarna bara spelar så försvinner varje uns av spänning ur scenen. Vi vet redan hur det skall sluta.

 

Och slutet? Den tredje killen borde definitivt strykas med tanke på att han kommer från ingenstans och dessutom tömmer slutet på den dramatik man kunnat förvänta sig. Det skulle bli mer intressant om killarna inte tidigare fullständigt dumpat idén om att få ihop det med henne, så att det väsentligen blir en fråga om vem som skall få vem. Att ingen får någon är liksom inte en spännande upplösning.

 

Enskilda saker i intrigen som stör mig är bland annat hur killarna träffas och bondar med raketfart. Jag köper varken det faktum att Rikard ger sitt visitkort till Daniel eller att Daniel faktiskt ringer upp honom senare. Och varför i all sin dar tittar Sofie på samma film två kvällar i rad om hon inte tyckte om den första gången? Lider hon av en personlighetsstörning, månne?

 

Manuset i sin helhet är stora mängder betydelselöst fluff, och därför faller historien som den gör. Ett råd, som jag inte minns vem som kom med, men som jag själv lever efter är att göra varje scen i filmen till filmens bästa scen. Det tycker jag att du skall tänka på.

 

Tja, det var lite lösa tankar i alla fall, och om du har några frågor eller kommentarer rörande min kritik så är du hemskt välkommen.

 

Jag önskar dig lycka till med manuset, för efter att ha läst det fick jag ett helt gäng idéer om olika sätt att berätta historien på, så grundidén är det inget fel på.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Med tanke på att det bara var ett grovmanus och att jag ville veta om idén höll eller inte så tycker jag du överdriver din kritik en aning.

 

Har du sett "Tro hopp och kärlek"? Det är bara en av många hollywoodfilmer som går ut på att man ska undra över vem som får tjejen. Ett uttjatat koncept tycker jag. Slutet ändrar jag inte på.

 

Dialogerna och vissa andra saker har dock förbättrats en del på sina ställen och visst har jag lyssnat på dina råd och tips.

 

Detta är fortfarande ett grovmanus, men kommer du med något konkret så bara säg till! Tack så länge!

 

Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

okej nu har jag läst den. håller med jbergman i många av punkterna. du har en intressant ide på gång men du bör satsa mer på karaktärena. Det finns inga förklaringar på deras utseende eller klädval när de presenteras första gången, jag ser ingen skillnad på killarna som tidigare sagts. Gör karaktärerna till mer egna, du har väl sidor som du kan ge dina karaktärer. hur skulle du beskriva en tjej som du tycker om? varför är hon så speciell? hur prata hon, vad gör henne egen?, så ger du det till sofie. vilka sidor gillar sofie hos de två killarna? måste finnas några skillnader...du fattar vad jag menar. tycker du ska skriva om den och bara tänka på karaktärerna, kanske kan du utgå från din redan skrivna dialog och bygga en personlighet kring daniel efter varför han är som han är? kanske chattar den killen för han är ensam? har komplex för acne? ett första krystat möte efter allt chattande med sofie? osv. osv. En liten grej till, jag brukar förklara scennamnet lite utförligare, lättare att följa med...tex. istället för INT. RUM - DAG så skriver jag INT. DANIELS RUM - DAG...lättare att följa med, man slipper fråga sig mitt i...var är jag nu, varje gång en ny scen kommer upp. aja hoppas detta hjälpte något och lycka till med allt.

Länk till kommentar
Share on other sites

snabela86 skrev:

"Med tanke på att det bara var ett grovmanus och att jag ville veta om idén höll eller inte så tycker jag du överdriver din kritik en aning."

 

Jag är inte säker på vad du menar. Skall jag inte vara negativ för att det bara är ett tidigt utkast som kommer att förbättras? Tja, faktum är att jag bara kan ge kritik på det du har skrivit, inte det du kommer att skriva i framtiden, eller hur? Eller menar du att jag skulle ha nöjt mig med att säga att jag trodde på grundidén och inget mer? Det känns föga konstruktivt.

 

"Slutet ändrar jag inte på."

 

Hej, det är ditt slut, inte mitt. Du gör väl vad du vill med det. Fast jag vet inte riktigt var du menar att slutet börjar. Är det den tredje killen du inte vill dumpa? Eller är det att Daniel och Rikard blåser Sofie som du vill ha kvar? Eller är det ända från... tja, jag vet inte.

 

Hur som helst ser jag det inte som särskilt givande att diskutera slutet som en isolerad företeelse frikopplad från resten av filmen, och då jag fortfarande är skeptisk till det som kommer före slutet så känns frågan om själva slutet än mer bisarr, från mitt håll alltså.

 

Äh, jag vet inte om du fattade vad jag menade med det där, så låt oss säga så här i stället: vilken historia vill du berätta? Vad är poängen? Vad är temat? Vilken känsla vill du att publiken skall ta med sig från filmen?

 

"Detta är fortfarande ett grovmanus, men kommer du med något konkret så bara säg till!"

 

Det beror på vad du menar med konkret. Jag tyckte att jag var väldigt konkret i mina första kommentarer. Säg vad du är ute efter så ökar chanserna att du får de svar du söker.

 

"Tack så länge!"

 

Varsågod!

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Jakob!

 

Jo, jag vill ha kvar den biten att de blåser Sofie men det här med den tredje killen vet jag inte riktigt. Jag vill inte att någon av killarna ska få ihop det med henne men jag vill få deras hämnd större än att de bara dumpar henne. Därför känns det som om det behövs något till. En tredje kille kanske? Det var det bästa jag kom på. Eventuellt skulle man kunna bryta när Rikard säger att han kände till någon tredje kille och låta resten vara upp till tittarens fantasi men jag ogillar ofullständiga slut också.

 

Jag ska fixa till mer djup, ja. Jag är lite dålig på sånt. Orkar inte lägga ner någon tid på det men det är ju ett måste!

 

Adjö så länge.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, om det är så du vill ha slutet så är det bara att köra på det. Slutet kan mycket väl fungera; det är bara det att filmen då måste leda fram till det.

 

Jag ser på en gång två möjliga lösningar. Den första är att behålla killarna som huvudroller och fokusera mer på hämnden och göra den mer raffinerad. Egentligen skulle nästan allting före hämnden kunna vara backstory, om du förstår hur jag menar. Du måste också göra hämnden spännande. Sett "Blåsningen" eller någon annan kuppfilm? Det är ingen vits med en blåsning om man vet i förväg att allt kommer att gå som smort.

 

Den andra lösningen är att ge Sofie huvudrollen och låta hela dramat ses ur hennes perspektiv. Då behöver egentligen inte intrigen förändras så mycket.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hinner inte lägga upp nån ny version. Har knappt hunnit ändra så mycket men vi ska spela in under mellandagarna så vi justerar lite nu de senaste dagarna och så. Lite stressigt men enda möjligheten. Om vi hinner spela in allt kommer det att komma upp på http://www.projektb.se inom kort. Hej så länge! :) Tack för hjälpen hittills!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...