Jump to content

Kortfilm: "Förhöret"

dreeze

Recommended Posts

Okej, dags att hänga ut mitt ruttnande lik för allmän beskådning (och beluktning)... det där lät äckligt. Jag provar igen: Dags att hänga ut sitt senaste alster för allmän kritisering. Bättre (iaf luktmässigt).

Det här manuset utspelar sig under ett polisförhör. Det var delvis för att testa vad jag kunde skriva som bara utspelade sig i ett rum (fast sen smet mina karaktärer iväg till ett annat ställe vilket gjorde att jag var tvungen att skriva om det stället också, annars hade jag fått en lucka i handlingen) vilket jag hoppas inte blir tråkigt.

Så, mina funderingar är väl: är det bra/dåligt? är karaktärerna trovärdiga? är det för orealistiskt? varför tycker delfiner om fisk? är det för kort? är det för långt? Dvs, alla åsikter är välkomna, oavsett hur rutten du är...

Forhoret.zip

Okej historia, har dock lite svårt att se svensk polisarbete gå till på det sättet. Kan bli svårt att göra det till film och behålla trovärdigheten eftersom det påminner en hel del om amerikanska förhörsledare.

Angående texten så skulle jag råda dig att undvika ord som är svåra att relatera till....som "lagom" och "han såg rätt skraj ut" när du ska redogöra för scenens eller karaktärernas uttryck.

Men kan du göra historian lite tightare kan det nog bli bra. Lycka till och jag hoppas att man får se "Förhöret" som film en dag. /:-)

Kanske inte så orginellt det där med att visa tidningsrubriker i ett montage, men alltid lika effektfullt tycker jag själv.

Gillade dina rubriker, där hade du bra fantasi.

Men sen. En rubrik som löd: "Ingemar 'Stavmördaren' Nelson sitter häktad"

mycket, mycket sällan att tidningar publicerar namn på personer som bara är häktade. Det har hänt, men är inte vanligt.

Hur personligt involverade blir förhörsledarna med den de förhör i verkligheten egentligen?

Lite roligt det där med att de lurar honom att han ska få stryk.

Men, var är Millers advokat?

Det uppkom frågor i förhöret som jag hade tyckt att en advokat kunnat säga att det behövde Miller inte svara på för att det var en ledande fråga osv.

Se upp hur du använder de och dem.

Jag tror inte poliser tycker det är så kul eller häftigt att komma med i tv. Speciellt inte under ett så actionfyllt gripande.

Och de blir inte hjältar eller kändisar för att de griper en simpel mördare.

Inte ens poliserna som grep Jackie Arklöv (en av polismördarna i Malexander) blev några speciella hjältar eller kändisar.

" KENT

(flinar hånfullt)

Och det kommer ju då från rätt

käft. Du är ju inte mycket bättre

själv!"

Så säger de defintivt inte...

" MILLER

Jag gick på en promenad.

LASSE

I över sju timmar? Det var en

lång promenad."

Så här?: LASSE

I över sju timmar?

En lång promenad med nyköpt mjölk?

Det tar sig när de börjar tala om Kent, hans slående farsa och Viveka.

Det gillar jag.

Hmm. Nu orkar jag inte läsa mer. (är trött) ska läsa senare...

Hitills har jag upptäckt lite jag tycker du bör fila på. Det mesta har jag nämt.

Kommentarer?! Jaa!! Någon bryr sig! Ni matar mitt hungriga ego, snart kommer det att kunna ta över planeten! Då blir jag envåldshärskare tillsammans med Ego och Id (vi dumpade Superegot, helt omöjlig att umgås med nu för tiden, "Gör det, gör inte det", jävla moraltant, bah!).

Okej historia, har dock lite svårt att se svensk polisarbete gå till på det sättet. Kan bli svårt att göra det till film och behålla trovärdigheten eftersom det påminner en hel del om amerikanska förhörsledare.
Jag förstår vad du menar, men jag hoppas att det inte går till så här i amerikanska polisförhör ;)

Kanske inte så orginellt det där med att visa tidningsrubriker i ett montage, men alltid lika effektfullt tycker jag själv.
Ett desperat försök av mig att ge mycket exposition på så kort tid som möjligt. Det är ju alltid bättre om backstoryn glider in eftersom, men när jag ville hålla det i ett rum kom jag inte på nått bra sätt att göra så, så det fick bli tidningsklipp.

... sällan att tidningar publicerar namn på personer som bara är häktade. Det har hänt, men är inte vanligt.
Point taken. Kan introducera namnet på honom på ett annat sätt.

Men, var är Millers advokat?
Jag borde ha nämnt honom någonstanns i manuset, men han har tackat nej till advokat av en anledning som var tänkt att bli tydligare sen (men som jag nu inser kanske är ganska otydlig)

Sen, hjältegrejen, hamna i TV och att poliserna beter sig lite... over-the-top. Jag har en teori om det där. Poliserna (och skurken) följer "regler" som jag aldrig definerar, vilket är ett problem eftersom de känns orealistiska eller överdrivna när man sätter in dem i det svenska rättssystemet. Och man antar att den verkligheten gäller för att jag inte har beskrivit någonting om hur världen ser ut eller hur det fungerar just där det här förhöret utspelar sig (sen att jag hänvisar till svensk populärkultur (Beck, Expressen, etc) gör väl inte saken bättre *harkel*). Jag tror det var därför krockis tyckte att det passade in bättre i ett amerikanskt sammanhang för poliserna beter sig kanske lite mer som dem gör i en del amerikanska filmer.

Hade det här förhöret passat bättre om ni sett det i Sin City (nej, jag försöker inte jämställa mitt mediokra verk med Sin City, mitt är mycket bättre.. öhh, nä, jag menar det går inte att jämföra, för Sin City är ju svartvit och jag tänker lägga in massa färger i mitt manus... fan, jag menar... sin city är en bra film, och den är inte alls svartvit, bara ibland) eller i en serietidning (en bra serietidning då, förhoppningsvis)?

Sen kan man väl göra det hela mer "verkligt" (research: råna Konsum) fast det första utkastet jag gjorde blev lite... torrt just av den anledningen (vilket förmodligen helt och hållet har att göra med min skrivtalang -- att skriva dåligt är också en konst)

Vad tror ni, är det en del av problemet?

[citat=dreeze]

Jag borde ha nämnt honom någonstanns i manuset, men han har tackat nej till advokat av en anledning som var tänkt att bli tydligare sen (men som jag nu inser kanske är ganska otydlig)

(vilket förmodligen helt och hållet har att göra med min skrivtalang -- att skriva dåligt är också en konst) [/citat]

Jo honom borde du nämt... Varför kan inte någon av poliserna säga något till den andre om att Miller tackade nej till advokat?? Eller något sådant... hmm.

Jag tyckte att saker i manuset var riktigt bra. Och att det inte alls är så dåligt skrivit...

Bara det att man kanske måste spåna lite mer på hur man lägger upp det... Men det var också mycket jag gillade.

Det första som slog mig i förshörsscenen var att jag inte hade en aning om vilka karaktärerna var. Ta en rad eller två och beskriv varje karaktär så att vi vet vem och vad de är.

Sedan håller jag lite med om trovädrighetsgraden angående polisarbetet. Tyckte det var kul när ena polisen kavlade upp armarna, men när han skrattar och säger att det var ett skämt så faller det. Ändra det bara till att "vaddå, kavlar ju bara upp armarna", som att han gjorde det med flit för att skrämma upp Miller. Sedan måste jag nämna att jag personligen hatar amerikansklåtande namn i svenska filmer, så som Miller. Verkar mest som om det vill låta hårt, men inte lyckas.

Skulle rekommendera dig att skriva mera om saker du själv kan relatera till(antar att polisförhör inte är det, men man vet aldrig) och bygger därifrån en historia med intressant story.

Ha re bra/Pandy

Håller med pandan om det där med ärmarna, det gör att stämningen ändå behålls lite mer. Fast å andra sidan kan det vara en isbrytare att... :P

Annars var allting bra tyckte jag. Jag irriterade mig inte alls på advokaten eller att det inte fanns någon beskrivning av karaktärerna. Behövs inte alls ofta, man ser liksom Persbrandt stå där i vilket fall så! ;)

När blir filmen av?

World, here I come! Tremble before me!

Det första som slog mig i förshörsscenen var att jag inte hade en aning om vilka karaktärerna var. Ta en rad eller två och beskriv varje karaktär så att vi vet vem och vad de är.
Menar du hur de är klädda och ser ut, eller vem de är?

Håller med pandan om det där med ärmarna, det gör att stämningen ändå behålls lite mer. Fast å andra sidan kan det vara en isbrytare att... :P
Meningen med det stycket var att trasha stämningen för att kontrastera mot slutet. Fast det kanske skär sig för mycket?

Sedan måste jag nämna att jag personligen hatar amerikansklåtande namn i svenska filmer, så som Miller. Verkar mest som om det vill låta hårt, men inte lyckas.
I mitt huvud har jag hela tiden uttalat namnet på svenska, tänkte inte på att det kanske inte var svenskt =) (ser för mycket amerikansk film kanske). I regel är jag jättedålig på att komma på bra namn. Alla mina karaktärer får alltid heta Tord och när jag har lagt in min fjärde karaktär brukar jag ha tappat bort vem som är vem. Men det är säkert en sån där träningssak (nästa manus: Tord).

Skulle rekommendera dig att skriva mera om saker du själv kan relatera till(antar att polisförhör inte är det, men man vet aldrig) och bygger därifrån en historia med intressant story.
Dvs, man ska inte ge sig ut på för djupt vatten om man blivit helig nog för att gå på det. Misstaget jag gjorde var nog att anta att polisförhör i regel är lite... torra, iaf förhöret i sig. Det blir intressant först om någonting hänger på det vilket jag inte försökte bygga upp eftersom jag ville hålla det i ett begränsat område. Sen, från den här feedbacken så kan man väl konstatera att jag piffade upp det lite väl mycket för att ha kvar trovärdigheten :)

När blir filmen av?
Så fort jag kidnappat Persbrandt och rånat konsum (hoppas dem har filmkameror där). Seriöst så har jag ingen aning. Får se vad som händer.

Är det någon annan som tycker att slutet inte sluter cirkeln på rätt sätt angående Lasses karaktär? Klimaxen betyder egentligen inte så mycket för Lasse, han löser bara plot-problemet så att säga? Suttit och funderat på hur jag ska lösa det.

(P.S: Jag är hans ego, mata mig)

Om du kanske framställer det mer som att han inte känner sig så bra för att ha skvallrat på sin vän. För dom är väl vänner antar jag? Typ en bild på honom i slutet, eller något i dialogen tidigare. Känns lite som att det borde påverka honom mer som du säger. Kan vi inte se honom i slutet hångla med den där Viveka eller vad hon hette? Det vore ju faktiskt kewlt. :P