Jump to content

redigeringsprogram???

kenny88g

Recommended Posts

Hallo . jag är ny på detta forum. TJA:: Jag behöver ett bra redigeringsprogram där man kan lägga till häftiga effekter. Jag använder nu pinnacle studio, men det går ju inte att lägga till så mkt häftiga effecter med det. Kan ni tipsa mig om något coolt och bra och som inte tar 10 år att lära sig?!. Tack på förhand

För att tilläga så är inte After effects ett redigerings program utan ett effect program. Och det tar bra lång tid att lära sig dem, Bra är de i alla fall.. För effecter på ett enkelt sätt skulle jag säga Typ Alam-dv, Om du inte orkar att lära dig nått avancerat.. Förövrigt så är AE Jätte dyrt!

[citat=Broman][citat=kenny88g] Vadp. köper ni era program lr. Det är ju bara till att tanka. Aldrig att man betalar 10-20 papp för ett program, hehe[/citat]

Visserligen, men jag tror inte det är tillåtet att prata tankning i forumet...[/citat]

ajfan. klart jag köper programmen. hehe.

men jag vet inte vad jag ska ha för redigeringsprogram. Jag använder en liten DV- kamera. Och använder NU pinnacle studio 9, men tycker inte att det går att göra så mkt, men det är ju ett enkelt program. Vad använder ni för program. Tipsa om bästa program men som inte tar en evighet att fatta, och som är anpassat till mini DV. Vad anväder ni för kameror?

[citat=kenny88g]använder NU pinnacle studio 9, men tycker inte att det går att göra så mkt, men det är ju ett enkelt program.[/citat]

Vad menar du med att det inte går att göra så mycket?

I redigeringsprogrammet ska man väl just redigera filmen?

Effekterna kan man göra i ett effektprogram.

om du ska göra specialeffekter så rekomenderar jag Adobe AfterEffects som jag själv använder till mina effekter men eftersom du tycker att adobes program är jobbiga att arbeta med så bör du ju kanske ha nått enklare för aftereffects är väl ett av deras absolut svåraste program att lära sig tror jag!!

har du kollat på http://fxhome.com för dom har ganska enkla och billiga specialeffekts program

och till redigeringen så duger väl Pinnacle Studio!!

Vegas 5 tycker jag är att föredra, det är ett bra redigerings program samtidigt som man kan göra sina egna grymma effekter till filmen genom att experimentera lite!

Adobe programmen har jag icke testat men de är säkert bra de med, men Vegas är grymt... .. .. .

vegas är väldigt enklet och effektivt att anävnda. ett mycket bra program. som ha förutsättningar att bli något stort. det går att göra det mesta, även om det tar lite tid.

jag har använt det väldigt mycket. men har funderat på att byta program. för även om det är det bästa programmet jag kört, som aldrig krånglat och alltid fungerat bra. så har det vissa bergänsningar..

• 2 weeks later...

Jag tycker inte att det är så stor skillnad mellan de flesta redigeringsprogrammen, visst har de alla lite olika för och nackdelar men det mesta är en smaksak i vilket program som har ett arbetssätt som passar en personligen.

När det gäller ren redigering så tycker jag personligen att det inte krävs så mycket av programmet annat än möjligheten att använda flera video och audio tracks samt vanliga colorcorrection effekter och fade transition (tror att jag aldrig använt någon annat transition än fade). Sen är det klart att det finns andra effekter som kan vara bra ibland och dessa kan variera lite i de olika programmen men åter igen så är detta bara en smaksak i vad man personligen behöver och tycker om.

Du skrev att du ville ha ett redigeringsprogram med mycket effekter men jag skulle ändå rekommendera dig att istället för att lägga ner mycket pengar på något dyrt redigeringsprogram, använda något gratisprogram som antagligen har det mesta du behöver och har de inte det så finns det i allmänhet plugins att ladda ner som kan ge dig det du behöver.

Program du kan testa är bland andra "VirtualDub" (inte redigering utan bara effekter), "Wax 2.0" (redigerings och compositing program som även kan hantera 3d objekt), "Zwei-Stein" (redigeringsprogram), "Demopaja" (ett program jag hittat idag men ännu inte hunnit testa, men det verkar lovande). SÅ googla upp någon av dessa och testa dem istället för att köpa eller fixa piratkopia av någon av de stora programmen. En dyrare prislapp behöver inte betyda att något är bättre. Kom ihåg att det är inte programmet som kommer att göra din film bra, det kan endast du själv göra.