Luke Posted May 29, 2003 Share Posted May 29, 2003 Kan man sätta ett gråfilter och ett UV-filter på kameran samtidigt?? Är det värt att ha dessa filter över huvud taget?? Har DV-kamera! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rolcar Posted May 31, 2003 Share Posted May 31, 2003 Om du med gråfilter menar ND-filter så går det alldeles utmärkt. UV-filtret är till för att få bort reflektioner, filma himlar osv. ND-filter har man för att kunna filma med ett lägre bländarsteg för att få ner skärpedjupet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luke Posted May 31, 2003 Author Share Posted May 31, 2003 Det kanske hette NV filter ja. Okej det var bra tack för svaret. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sluten_cell_nr13 Posted June 1, 2003 Share Posted June 1, 2003 Om det är lönt att använda dem? Det beror på vad man vill uppnå. ND-filtret gör bilden mörkare och tvingar därför dig att blända upp vilket ger ett mindre skärpedjup. Det kan också behövas om du filmar ute i starkt solsken. UV-filtret resnar bort ultravioletta strålar och gör att bilden blir klarare. Är det något filter du verkligen borde skaffa så är det ett pol-filter som tar bort reflektioner i så gott som alla yton utom rent metalliska. Dessutom ökar det kontrasterna i bilden vilket kan bli väldigt snyggt. Ska du filma svart-vitt kan du använda dig av olika färgfilter för att framhäva dess "motsatsfärg". Testa ett gulfilter en nästan molnfri dag så får du se hur det fungerar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luke Posted June 1, 2003 Author Share Posted June 1, 2003 Jag hade tämkt att filma ute i solskenet så vilket ska man helst satsa på då? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
schönis Posted June 4, 2003 Share Posted June 4, 2003 Var får man tag på sådanna filter???? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted June 4, 2003 Share Posted June 4, 2003 Cyberphoto t.ex. Kolla under fototillbehör. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
schönis Posted June 4, 2003 Share Posted June 4, 2003 Man tackar man tackar 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sluten_cell_nr13 Posted June 6, 2003 Share Posted June 6, 2003 Det beror på vad målet är. Alla filter lämpar sig utmärkt om du ska filma utomhus i solsken, men du kanske inte kan sätta på alla på en gång (de kanske skär av bilden). Du får helt enkelt bestämma dig utifrån filtrens egenskaper vad du vill uppnå med bilden. Själv är jag så kär i polfiler så jag skulle nog i första hand valt det. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pekivan Posted November 18, 2003 Share Posted November 18, 2003 Vad är Pol-filter och gul-filter? Är det typ att man får en mer gulaktig ton på ex himlen typ Jerry Bruckheimer stil. Har ni sett dom engelska inslagen från Prestanda på tv3. Där har himlen alltid en blå/lila/rosa aktig ton. Hur kommer de sig....använder dom nått filter? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macho.Man Posted November 18, 2003 Share Posted November 18, 2003 Jag ska göra en kortfilm där jag tiltar kameran upp mot solen för att sedan fade:a till en bild (typ 12 timmar senare) så månen hamnar exakt där solen är. Detta för att på ett coolt sätt visa att nu har det gått massa timmar och blivit kväll. Vad ska jag ha för filter eller ska jag ha nåt alls? Har miniDV. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pekivan Posted November 27, 2003 Share Posted November 27, 2003 Kan man sätta på ett filter på sin dv-kamera så man får Jerry Bruckheimer känsla? (om ni förstår) Han har ju alltid brutala färger på himlen.......fina solnedgångar osv. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts