Gå till innehåll

filter


Luke

Recommended Posts

Om du med gråfilter menar ND-filter så går det alldeles utmärkt.

UV-filtret är till för att få bort reflektioner, filma himlar osv. ND-filter har man för att kunna filma med ett lägre bländarsteg för att få ner skärpedjupet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det är lönt att använda dem? Det beror på vad man vill uppnå.

 

ND-filtret gör bilden mörkare och tvingar därför dig att blända upp vilket ger ett mindre skärpedjup. Det kan också behövas om du filmar ute i starkt solsken.

 

UV-filtret resnar bort ultravioletta strålar och gör att bilden blir klarare.

 

 

Är det något filter du verkligen borde skaffa så är det ett pol-filter som tar bort reflektioner i så gott som alla yton utom rent metalliska. Dessutom ökar det kontrasterna i bilden vilket kan bli väldigt snyggt.

 

Ska du filma svart-vitt kan du använda dig av olika färgfilter för att framhäva dess "motsatsfärg". Testa ett gulfilter en nästan molnfri dag så får du se hur det fungerar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror på vad målet är. Alla filter lämpar sig utmärkt om du ska filma utomhus i solsken, men du kanske inte kan sätta på alla på en gång (de kanske skär av bilden).

 

Du får helt enkelt bestämma dig utifrån filtrens egenskaper vad du vill uppnå med bilden.

 

 

Själv är jag så kär i polfiler så jag skulle nog i första hand valt det.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Vad är Pol-filter och gul-filter? Är det typ att man får en mer gulaktig ton på ex himlen typ Jerry Bruckheimer stil. Har ni sett dom engelska inslagen från Prestanda på tv3. Där har himlen alltid en blå/lila/rosa aktig ton. Hur kommer de sig....använder dom nått filter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ska göra en kortfilm där jag tiltar kameran upp mot solen för att sedan fade:a till en bild (typ 12 timmar senare) så månen hamnar exakt där solen är. Detta för att på ett coolt sätt visa att nu har det gått massa timmar och blivit kväll.

Vad ska jag ha för filter eller ska jag ha nåt alls?

Har miniDV.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...