spawnjack Posted August 10, 2005 Share Posted August 10, 2005 Är det någon som vet var man kan köpa pleather (ett lättvikt-skinnliknande material) i sverige så man kan göra capes. Behöver detta till en batman fan-film jag planerar att göra. Är det någon som vet vad detta material kostar. Tack i förhand. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted August 10, 2005 Share Posted August 10, 2005 Det heter "konstläder" på svenska. Då blir det mycket lättare att hitta i svenska affärer. Det finns mycket olika sorter, där en del är mer kända som Galon, Vinyl och vävplast. En del sorter är tusan så mjuka. Sadelmakeriet http://www.topntrim.nu/ är den som kom fram först när jag googlade. Jag har i bland sett konstläder i vanliga tyg- och färgaffärer, men arnars är det som sagt sadelmakerier som gäller. Kolla gula sidorna där du bor. Den här rocken på tradera är väl rätt tuff? http://www.tradera.com/auction/aid_16313573 Edit: Löpmeter är en meter tyg, hela rullens bredd. Kvadratmeter är när man multiplicerar två sidors längd, tex en bit tyg där varje sida är en meter. Om rullen är bred så är kanske inte ett högt löpmeterpris så dyrt som det ser ut, medan ett lågt kvadratmeterpris kan bli rätt dyrt om man behöver mycket. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spawnjack Posted August 10, 2005 Author Share Posted August 10, 2005 Thanks My Man! Nu vet jag mycket bättre hur jag ska leta. Det blir lätt att man snöar in sig på engelska termer, så blir det ett helvete att hitta materialen i sverige. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted August 10, 2005 Share Posted August 10, 2005 Det är inte så lätt med engelskan alla gånger. Men i bland retar jag mig på att man använder engelska ord rakt av i svenskan. Än märkligare är det när man använder till och med felaktiga engelska ord istället för de svenska orden. Min fru ville handla nått i hälsokostaffären. Jag tycker hälsokostpreparaten är tråkiga så jag tjyvlyssnade på en annan kunds konversation där personalen försökte pracka på "black root" till kunden. Jag listade så småningom ut att hon menade svartrot som heter serpent root eller möjligen black salsify på engelska. Lycka till med letandet. Blackbird är föresten koltrast (som sjunger mycket vackert) och ingen annan fågel. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts