Jump to content

Dator för redigering

filmlabbet

Recommended Posts

Hej

Vet inte om detta är rätt ställe att starta tråden om inte får ni gärna flytta den rätt.

I alla fall

Skall uppgradera min dator och vill bara ha lite tips och råd. Datorn skall användas till redigering i avid och Premier och till arbete i AE

lite frågor

Processor Intel eller AMD spelar det någon roll?

Processorhastighet?

Ram minst en gig eller?

Är det bätter att lägga penagarna på mycket ram eller mycket processorkraft om man måste kompromissa lite ( budget inte räcker till )

Tips på bra grafikkort

Hårddisk har jag så det räcker

Är det något annat man bör ha tänka på

Har en budget mellan 4-7 tusen kr så

Fredrik

Tjena!

läste ditt inlägg, tänkte berätta lite tips.

Av egna erfarenheter när det gäller redigering så krävs det en stabil dator om man vill kunna arbeta effektift.

Om vi börjar med din fråga om intel eller amd så föredrar jag själv intel. Det är en stabil processor. Jag rekomenderar att du skaffar dig minst 3.0 ghz. För det krävs en stabil processor om du redigera. Sedan beror det ju på vilken "nivå" du redigerar i. Du kanske inte jobbar med de tyngsta effekterna, inte ver jag.

När det gäller RAM minne så rekommderar jag starkt att du ska ha minst 1 gb. Jag har det själv nämligen och det fungerar bra, men jag funderar faktsikt själv på att skaffa mer ram. Jag kan nog rekommendera att lägga mer pengar på ram minne än processor. Vill säga om du sitter och arbetar med premiere och after effects samtidigt och kanske till och med photoshop och du Renderar kankske en stor fil i premiere då behövs det mycket Ram minne annars är det risk att datorn hänger sig eller så tar allt så grymt mycket längre tid än vad det borde göra.

Du nämde att du redan hade en hårddisk. Felet jag gjorde när jag köpte min nya dator vad att jag bara hade en hårddisk. När jag redigerade gick allt jättesöligt och det hängde sig hela tiden. I och med att det är så "tung" data som du arbetar med vi redigering så krävs det minst 2 hårddiskar. En hårddisk ska man ha operativssystemet på, den andra hårddisken ska man enbart använda till lagring av den film du redigerar. Ett annat tips som har är att inte slänga in en massa spel och annat skräp på datorn utan att man bara använder den till att redigera på.

Nu är jag ingen expert på detta utan jag talar bara från egen erfarenhet.

Mvh Fidde

Tack för tipsen

Det med hårddisk så har jag det just så en för OS och en för filmen.

Jag har bara program på datron för just redigering bildbearbetning osv. Det som inte är bra men inget jag kan göra åt är att jag har internet på samma dator som jag redigerar men har inte råd med att ha två datorer. Jag tycker att även om jag har virusprogram firewalls ad aaware och allt vad det är så får man installera om datorn med jämna mellanrum för att det läggs in en massa skit på den som gör att den blir försämmrad.

Nu ska man väl ändå gör ominstallationer lite då och då för datorn åldras väl har jag läst någonstans men jag tror inte att det ska behöva var lika ofta.

Fredrik

Minne är ganska bra att ha, jag hade 512 förut, och då tog det 1 timme att rendera 30 sekunder film i mpeg2 kvalité. Lite drygt, och datorn får jobba välldigt mycket. Så jag har köpt mer minne, nu har jag 2.5 gb ram. och det kortade ner tiden till 16 minuter. sen har jag p4 3.0 ghz. en 250gb som strax är full med filmamaterial på.

men ändå kännder jag av att datorn är ganska seg. ett värre grafik kort kanske kan göra sitt. eller så har man helt enkelt för dåligt tålamod. ju mer desstå bättre kan man väl säga.

men det beror helt på hur avancerade saker du ska göra. det funkar med 512 ram och 3.0 ghz. det tar tid, och då rekomenderar jag att du skaffar mera kylning till burken...

• 2 weeks later...

jag var till en datorbutik härom dagen och rådfrågade lite om vad man ska satsa på när man redigerar/renderar film och han sa:

vi brukar rekomendera ett minne påöver 1gb. mer däröver är bra. men det spelar itne så stor roll. satsa istället på en snabb prossessor. en 4.0 eller 4.5 ghz rekomenderades. eftersom det är prossesorn som jobbar när man renderar så ju snabbare destå bättre.

Hej

En sak som kan vara bra att tänka på när man bygger ihop en dator för redigering, är att man väljer så kallade sata hårddiskar och inte ide hårdiskar. Då sata hårddiska är snabbare och kostar inte så jätte mycket mer än ide hårdiskar. Vad det gäller om man ska lägga pengar på processor eller ram så tycker jag helt klart att man ska lägga det på ramminne. För skillnaden i hastiget(alltså hur snabbt datan jobbar) "vad det gäller att jobba med videomaterial" är inte så stor mellan en p4 3.0 ghz och 3.4 ghz, men skillnade i hastighet mellan låt oss säga 1 gig och 2 gig i ram är mycket stor. För så fort datan använt upp allt ramminne börjar den jobba från hårddisken och då blir datan väldigt snabb slö. Sen är pris skillanden mellan en processor på 3.0 ghz och 3.4 ghz rätt stor, så det kostar mer än det smakar. Sen till sist skulle jag nog välja att bygga en redigerings datan på en pentium plattform då den är stabilaren än AMD.

[citat=kickin' grandpa]Okej....

Men vad e de för grafikkort man ska använda tro???[/citat]

Video i sig kräver inte så mycket power av grafikkortet. Det duger säkert med en billigare variant typ Matrox 550. Dyrare acceleratorkort blir viktiga vid spel, 3D osv. Speciella videoredigeringskort (Pinnacle etc.) hjälper till att visa effekter i realtid. De ger mera kraft vid beräkningarna. Personligen uppskattar jag hellre möjligheten att koppla in 2 skärmar då man får bättre överblick och mindre bläddrande i fönsterna.

Jag tror att datorer som är anpassade för audio, fungerar bra även i videosammanhang. Kolla t.ex hur Audiomaster och Frost gör sina datorer. Intel processor, Intel moderkort, Kingston minne och Matrox grafikkort verkar vara väldigt stabil kombination.

för 4000-7000 blir det svårt att få ihop en dator som klarar av AVID Xpress.

men Premier Pro skulle det klara galant. Kanske lite segt.

Mitt tips skulle vara att du sparar ihop mer pengar och köper dig en AMD Athlon 64 X2 3800+ eller snabbare. Detta är en Dual Core Processor som är överlägsen på Multitask program. BTW, Skitsnack om att Intel skulle vara stabilare än AMD.

Vad är Dual Core ?

http://multicore.amd.com/WhatIsMC/

För mer proffesionell hjälp kolla in http://forum.sweclockers.com/

//Mr.B

• 2 weeks later...

Jag håller med Mr B.

Du får idag en PCn med liknade egenskaper oavsett om det är AMD 64 eller Intel P4.

Jag har inte klockad arbetet, men jag rådade bli innehavare av två st Fujitsu-Siemens Scaleo T, en med Intel och den andra med AMD. Det är samma pris, ca 10k.

Jag uppfattar det som om renderingen med Premier är likvärdig.

Angående DRAM håller jag för 1GB eller mera, men troligen är det så, att fins det "tillräckligt" med DRAM så blir det CPU-klockan som är begränsningen. (Då blir ju frågan (som jag inte har svaret på), hur jobbar man med videoredigeringen för att inte gå utanför DRAM-banken. (kanske lite i taget. Tar du allt på engång, kan du ju göra det äver natten iaf)).

I AMD/PCn är det 1G och i Intel/PC är det 2G DRAM, och som sagt............

Hans