Jump to content

frågor kring SONY VEGAS

swempa

Recommended Posts

Tja igen...

Har börjat komma igång med vegas nu, och är ganska nöjd med programmet, men skulle gärna behöva lite hjälp så att min film blir lite bättre.

Här kommer lite frågor:

1. Finns det något plugin så att man kan lägga in så att t.ex. ett fotografi kommer upp i filmen, som börjar spelas, där fotografiet är?

2. Ibland i fotboll så står det det aktuella resultatet i en banner, hur gör jag det?

3. Kan man lägga in animerade bilder i filmen?

4. När jag lägger in en bild i videon, så kommer det alltid med en bakgrund, och jag har försökt att ta bort bakgrunden på bilden men jag får inte bort den.

5. Finns det något annat SONY program som man kan göra fler/mer coola effekter till sin film?

Oehört tacksam för svar!!!

MVH

//Swempa

[citat=swempa]Tja igen...

Har börjat komma igång med vegas nu, och är ganska nöjd med programmet, men skulle gärna behöva lite hjälp så att min film blir lite bättre.

Här kommer lite frågor:

1. Finns det något plugin så att man kan lägga in så att t.ex. ett fotografi kommer upp i filmen, som börjar spelas, där fotografiet är?

2. Ibland i fotboll så står det det aktuella resultatet i en banner, hur gör jag det?

3. Kan man lägga in animerade bilder i filmen?

4. När jag lägger in en bild i videon, så kommer det alltid med en bakgrund, och jag har försökt att ta bort bakgrunden på bilden men jag får inte bort den.

5. Finns det något annat SONY program som man kan göra fler/mer coola effekter till sin film?

Oehört tacksam för svar!!!

MVH

//Swempa[/citat]

1. om jag har fattat vad du menar så behöver du inget plugin till det. du sparar en stillbild där det ska börja och använder nån transition tex 3d fly in på den och sedan bara lägger fortsättningen av klippet efter det.

2. antar att du menar att resultatet står högst upp på skärmen? du kan använda dig av text eller en bild som du bara lägger in.

3. har faktiskt aldrig provat. så jag vet ej.. du menar typ gif eller?

4. använd chroma keyer i Video FX. och använd sedan pippeten (eller vad det heter) och klicka på den färgen du vill ha bort

5. medan det fortfarande var sonic foundry som ägde vegas så fanns det typ integrerade kopplingar mellan vegas och t.ex. soundforge som är ett ljudredigeringsprogram från sonic foundry.. har dock inte testat det med senare sony-versioner av vegas och jag vet inte om sony köpte soundforge också

hoppas att det var till lite hjälp

ska du lägga in bilder, animeringar, eller texter. så drar du bara in de i tidslinjen. ganska enkelt. animeringa fungerar bra, iallafall i gif.

jag vet inte så mång amer sony program som man kan anävda, dock finns det ju en hel del plugin som du kakn ladda ner till vegas. men jag tycker de man måsr med räcker ganska bra.