Gå till innehåll

Sony HDR-FX1???


jspielberg

Recommended Posts

Är det ngt bra köp? Är ute efter en kamera som jag kan spela in en "serie" som typ "bröderna-fluff" / "Dr Mugg" om ngn kommer ihåg dem.. Tror ni att kvalitén räcker? De står om kameran på prylsidor i diverse herrtidningar och den verkar lovande av va jag har läst på nätet.. På NetOnNet kostar den 34 995:- (billigaste hittills siten jag hittat hittills) Om det är ngn som har köpt kameran elr vet ngt mer om den får ni mer än gärna skriva det, Har besluts ångest... Vi är ett gäng på 4 personer som är 110% seriösa med satsningen så vi lägger ihop till kameran isf men då vill man ju gärna att de e bra grejer!! Mvh Johan

 

Kameran:

 

 

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=60250&sid=38&SpaceCode=SectionRow1Center

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är nog väldigt bra köp skulle jag tro. Det är trotts allt ett av de bästa DV-kameror i sin klass.

Skulle också rekomendera att du tittar lite närmare på Canon xl1s, den ligger på samma pris som på den du funderar över. Nu är den nya Canon xl2 ute. Den kostar en del mera, men du får verkligen något värt för de pengarna. ( just nu ligger den på runt 44.000:- som billigast) se närmare:

 

http://se.pricerunner.com/search?q=canon+xl2

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, jag skulle inte rekomendera den. Bildkvaliteten räcker absolut och övertrumfar kanske t.o.m. Fluff och Mugg (vet inte vad de spelades in på och har inte sett mer än trailer), men FX1:an är konsumentvarianten och ska du lägga så mycket pengar på en kamera så kanske du bör välja någon annan för att inte gå miste om en del viktiga funktioner.

 

Bilden är av samma höga kvalitet som storebror Z1:an men det är i första hand på ljudet som den faller. Inga XLR-ingångar(!), inga separata ljudkontroller, ingen limiter och sämre brusreducering.

 

Den saknar också några små trevliga finesser som samtidig användning av LCD och sökare, möjlighet till svart-vit sökare, Zoom-nummer i sökare/LCD, action-safe ram m.m.

 

 

För det priset kan du numera få en Panasonic DVX-100A som lämpar sig mer för semipro-produktioner. Kolla på http://www.scandinavianphoto.se/?33590

 

En brasklapp dock; du kanske hellre vill leta efter DVX-102A då Panasonic rättade till en del smågrejer mellan versionerna. Kommer inte ihåg exakt vad nu men om du googlar så kommer du hitta det snabbt.

 

Lycka till med kameraköpet och ha det så fint och välkommen och var glad och frukt är godis!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Har en FX1:a. Är hur nöjd som helst med den. Den har en T* lins från Carl Zeis vilket gör att man slipper en del "flares" osv i mot- eller sidoljus.

 

Det jag inte visste, eller tänkte på, när jag köpte den är att upplösningen i 1080i är 1440 x 1080 (HD är 1920 x 1080). Detta göra att pixelförhållanden kan bli lite lustiga om du blandar in 1920 material i redigeringen. Annars kan jag varmt rekommendera denna kamera.

 

Har du en scen med kort skärpedjup finns en funktion som gör att du kan förprogrammera två fokuseringar. Vilket gör att du kan "vandra" emellan dem. Användbart i en dialog mellan två personer till exempel.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Nu har jag aldrig använt en sådan kamera men ni tycks ju vara ganska taggade på att göra er grej, jag har aldrig heller använt någon av följande DVkameror men både DVX-100 och XL2 är ju tok poppis bland seriösa indifilmare. Så jag tycker ändå att jag kan bidra med en tänkvärd sak till er, kolla dom två innan ni hoppar på en HDV kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Spelade in den senaste kortfilmen som jag gjort med en Sony HVR-Z1. Vet inte hur stora likheterna är men den var riktigt grym. Fanns allt på den och den var lätt att använda.

 

Jag kan iallafall rekomedera Sony HVR-Z1 men den kanske är lite dyrare...ha d

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=krockis]Spelade in den senaste kortfilmen som jag gjort med en Sony HVR-Z1. Vet inte hur stora likheterna är men den var riktigt grym. Fanns allt på den och den var lätt att använda.

 

Jag kan iallafall rekomedera Sony HVR-Z1 men den kanske är lite dyrare...ha d[/citat]

 

har du möjlighet att lägga ut filmen på nätet? skulle gärna vilja se en produktion med den kameran (funderar på att skaffa den)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...