Jump to content

Vilket format skall jag välja?

El Turboroberto

Recommended Posts

Det är så att jag nyss har redigerat klart en slags semester-film åt en kompis och nu återstår bara att föra över den till dvd.. Någon som vet vilket format jag skall rendera den till (ifrån Vegas) för att den inte skall bli för stor? den måste ju få plats på en dvd-skiva. Filmen är ca. 1h 30min.

jag har tidigare gjort många kortfilmer och lagt på dvd, men då har jag inte behövt oroa mig för att de inte skall få plats på en dvd-skiva.

är det mpeg, avi eller mov som gäller för att få så bra kvalité som möjligt med tanke på att den skall få plats?

Som du skriver förstår jag det som att DVD:n inte ska ha formatet DVD-Video (dvs kompatibel med stationära DVD-spelare), utan du ska bara ha den att lagra filmen på. I så fall borde AVI, där du komprimerar videon med Xvid (eller DivX) och ljudet till MP3 (eller kanske AC3) nog ge bäst kvalité.

Exportera först filmen som DV-AVI ur Vegas. Läs vidare här.

[citat=sound_front]Bästa är väll att bränna ut den till DVD-video ? hur lång är filmen? vilket program bränner du i? du kan välja vilken kavlité du villa ha när du bränner till DVD-video!

Mvh/ Martin L[/citat]

Filmen är ca 90 min skrev han ju! :)

Xvid ger bättre kvalitet än MPEG2 vid den låga bitraten, men frågan är ju om han vill kunna spela upp den i stationära spelare eller bara på datorn?

[/citat]

Xvid ger bättre kvalitet än MPEG2 vid den låga bitraten, men frågan är ju om han vill kunna spela upp den i stationära spelare eller bara på datorn?[/citat]

Ahhh missade de! =)

Jo men det bror ju helt på vilken bitrate/kvalité du väljer! Jo precis frågan är om han vill kunna spela vanligt eller bad? hehe nä men brän skiten i Ecore och välj efter minut antal!

Mvh/ Martin L

[citat=sound_front]

Xvid ger bättre kvalitet än MPEG2 vid den låga bitraten, men frågan är ju om han vill kunna spela upp den i stationära spelare eller bara på datorn?

Ahhh missade de! =)

Jo men det bror ju helt på vilken bitrate/kvalité du väljer! Jo precis frågan är om han vill kunna spela vanligt eller bad? hehe nä men brän skiten i Ecore och välj efter minut antal!

Mvh/ Martin L[/citat]

Varför välja en annan bitrate än den som tillåter att filmen precis ryms på skivan? :)

[citat=El Turboroberto]tack för svaren, jag ska bränna den för att sen kunna se den på dvd-spelare.. grejen är den att det finns ju så många alternativ när man skall rendera. Så jag visste inte vad som skulle bli bäst..[/citat]

Du ska i så fall exportera som MPEG2 och anpassa bitraten efter platsen (DVD-5). Du kan använda VideoHelps Bitrate Calculator för att ta reda på den -> http://www.videohelp.com/calc.htm

Har brännt ett antal brölopps videor från min dator, de e iof från en Mac och jag använder Final Cut Pro, men sparar dem som .mp4 filer,de får plats på dvdn och de är runt 1,5-2h långa. Vet inte om det rådet hjälper men hoppas du får det att funka.

[citat=neolit]...vet något program som fungerar på det sättet att man kan "pressa" filmen efter DVD-skivans storlek??[/citat]

Adobe Encore DVD 1.0/1.5 kan göra det, ställ encodingen på Automatic så sköter Encore DVD resten. :)

Det finns säkert fler program som fixar det.