Jump to content

Vad gör en DV kamera dyr?

sensu

Recommended Posts

CCD och märke skulle jag vilja påstå är de prishöjande faktorerna. Större CCD förtjänar sitt pris, men jag vet inte hur det är med märket. Satsar man på ett kvalitetsmärke så vet man ju i alla fall att man får kvalitet. Så jag antar att det förtjänar sitt pris till viss del också.

Vad gäller zoom så kan du hitta väldigt billiga dv-kameror med zoom i massor. Jag tänker på Panasonics billiga modell med hela 30x zoom! Vandrar du upp i prisklasserna så vandrar dock zoomen neråt. Någon som vet varför?

Vad gäller ljudet så tror jag att de flesta kameror har ungefär samma ljudupptagning nu för tiden om du inte skaffar extern mikrofon och sånna lyxprylar. :)

Zoomen används som säljargument, då speciellt den digitala zoomen som kan vara 200ggr vilket inte har någon praktisk funktion alls. När det gäller semipro/pro kameror vänder man sig till konsumenter som inte går på dom billiga knepen.

Det som värkligen kostar på kameran är CCD'n! Men klart att optik och allmän kvalité också kostar! Tycker Panasonic eller Sony är det man ska satsa på om man inte tänkte lägga ut över 100'000:- eller mer? för då får man bra kameror även om du väljer JVC eller Thomson!

Mvh/ Martin L

[citat=sensu]vilka är bra enligt dej?[/citat]

Jag har en Sony som fungerar bra. Fast dom billigare kamerna spelar det inte så stor skillnad på. Det är kameror som kostar över 10 000kr som det börjar spela någon skillnad på. Min kostade bara 4000kr men fungerar väldigt bra...