Gå till innehåll

Sökaren på filmkameror


Norbert

Recommended Posts

Det har dykt upp en udda fundering. Först och främst, går det att få kort skärpedjup med en Super8, eller är det först på 16mm som det blir snyggt? Jag tycker mig ha hört något om att bilddjupet har med filmens bredd att göra.

 

Nu till den egentliga saken. Ser man det där "siktet" i sökaren på en gammal Super8 eller 16mm filmkamera? Anledningen till varför jag undrar något sådant dumt har ni här:

 

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=4758

Länk till kommentar
Share on other sites

super 8 has samma skärpedjup som video ungefär och det beror precis som du säger på att "bildsensorn" är samma storlek. om du har en kamera med spegelslutare och mattskiva (ground glass) i sökaren ser du skärpedjupet där, annars inte. väldigt få super 8-kameror har det men rätt många 16-kameror, inklusive billiga varianter som krasnogorsk och beaulieu, dock ej bolex.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Okey, måste vara svårt att filma med en Bolex då? Då måste man väl mäta avstånd och sånt när man inte kan se det i sökaren? Det vore kanske idé att införskaffa en Krasnogorsk för mitt ändamål, eftersom den ändå låter för mycket för att filma dialoger och dylikt med. :) Då återstår bara frågan om Krasnogorsk eller Beaulieu har det där "siktet" i sökaren. Annars måste jag skruva sönder kameran och på något vis ta bort det för att få mitt lilla projekt att fungera, men om det överhuvudtaget fungerar så kan jag lika gärna göra det på en vanlig systemkamera. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert]Okey, måste vara svårt att filma med en Bolex då? Då måste man väl mäta avstånd och sånt när man inte kan se det i sökaren?[/citat]

skärpedjupet är rätt stort så ögonmått räcker långt. många sökare har ju typ mikroprisma eller liknande som gör att du kan se skärpeplanet och då är det ju lätt, fast du kan fortfarande inte se skärpedjupet eftersom det är en aerieal image och som dessutom är avlänkad framför bländaren.

 

%2$s skrev:
Det vore kanske idé att införskaffa en Krasnogorsk för mitt ändamål, eftersom den ändå låter för mycket för att filma dialoger och dylikt med. :) Då återstår bara frågan om Krasnogorsk eller Beaulieu har det där "siktet" i sökaren.

förstår ärligt talat inte riktigt vad du menar med sikte. det du ser i dessa kamerors sökare är exakt det som hamnar på filmen, vilket torde vara tillräckligt för de flesta ändamål. :-)

 

/matt

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, nu är jag med. orkade inte läsa den där andra tråden eftersom det ämnet är så trött att det nog inte finns något tröttare på den här sidan av "det blir taggiga kanter i bilden när något rör sig på datorn fast det syntes inte i kameran". :-)

 

nej, alla kameror har skrot i sökaren och även om de inte har det är mattskivan för liten för att du ska få bra resultat, plus att den måste skaka eller snurra för att inte det ska kännas som ett "lock" på bilden. kolla runt lite på nätet. de bästa lösningarna jag sett består av mattslipade "cdrspindelskydd" och motorer från discmans.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah. Jo, jag har sett att man kan göra egna mattskivor, men då försvinner genast enkelheten som jag hade i åtanke, att bara sätta videokameran mot sökaren. :) Visst, en mattskiva kan man göra av en snurrande cd-skiva men då förstår jag ändå inte hur man ska kunna få någon bild genom objektivet man håller framför videokameran. Det var därför jag hade idén om att filma genom ett systemkamerahus för att man verkligen skulle få en bild istället för en suddig, runt cirkel i mitten av bilden som det blir när man håller objektivet framför videokameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

alltså det enda du behöver är en mattskiva. vad är det du tror att en filmkamera gör för magi annars? den är ju bara ett hål med en mattskiva i. visst blir bilden upponer och spegelvänd utan prisma, men det kan du ju fixa i datan.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

jo förresten, kolla in gamla mellanformatare. dels har de större mattskiva så att man inte ser kornen så bra, och dels går den väldigt lätt att byta den, kanske till en hemmagjord utan "sikte". jag har testat med en rolleiflex och det gick utmärkt. fast jag gav upp det projektet eftersom jag i princip aldrig filmar video och när jag gör det finns det oftast budget att hyra en mini-35:a...

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah, så det enda som egentligen behövs framför linsen på en videokamera är en mattskiva och sedan själva objektivet? Jag har läst att man kan ha condenser-linser på båda sidor om mattskivan för att få bort vinjetteringen som uppstår också. Har även läst att man ska kunna köpa mattskivor utan crosshair eller grid (eller "sikte" som jag kallade det). Men en snurrande cd-skiva ska alltså fungera också?

Jag hajar inte riktigt hur en mattslipad cd-skiva kan ersätta ett kamerahus. Men då vet jag egentligen inte hur ett systemkamerahus fungerar. Består det bara av en spegel och prisma som reflekterar bilden från objektivet på en mattskiva och sedan ut genom sökaren?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert]Ah, så det enda som egentligen behövs framför linsen på en videokamera är en mattskiva och sedan själva objektivet?[/citat]

ja.

 

%2$s skrev:
Jag har läst att man kan ha condenser-linser på båda sidor om mattskivan

bara bakom. annars måste du ha en videokamera med "telemacro". bildrutan på mattskivan blir ju bara 35mm stor. rita upp en så stor ruta på ett papper och se om din kamera kan fokusera på den.

 

%2$s skrev:
Jag hajar inte riktigt hur en mattslipad cd-skiva kan ersätta ett kamerahus.

ett kamerahus är ett hål. ta några deciliter luft och du har exakt samma funktion helt gratis. :-) det enda kamerahuset gör är att separera linsen från filmen med korrekt avstånd. och så skyddar det förstås mot ströljus förstås. det måste du också fixa.

 

%2$s skrev:
Men då vet jag egentligen inte hur ett systemkamerahus fungerar. Består det bara av en spegel och prisma som reflekterar bilden från objektivet på en mattskiva och sedan ut genom sökaren?

that's all.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...