Gå till innehåll

Kamera till DVD


Tippler

Recommended Posts

Filmar en hel del med DV-Kamera, när jag sedan plockar in det i Premiere och redigerar detta, vilket format bör jag spara ner det i för att få bästa kvalité till en DVD, finns det något speciellt codec som är bättre än något annat? Något speciellt plugin?

 

I dagsläget så gör jag en avi (stor som bara den) eller en mpg för att sedan köra över det i Sonys Architect (stavas) men jag tycker kvalitén blir dålig, bilden är betydligt bättre när jag kollar med kameran direkt på TV:n, givetvis så förstår jag att bilden kan inte bli bätte än orginalet men hur gör jag för att komma närmast?

 

Vilka program rekommenderar ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Konvertera det till en mpeg-2 fil, vilket är dvd-format. Bitrate runt 7000. Sen beror kvaliteten på vilken encoder man använder också; den i Premiere är inte den bästa om man jämför med t ex Cinema Craft Encoder.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 11 månader senare...

Förlåt att jag återuppväcker en gammal tråd men är Cinema Craft Encodern den bästa eller var det bara ett förslag?

 

Jag har en kortfilm jag vill ha på dvd

Med dv Avi blir den 2 gig

Med vanlig avi blir den 18 gig

 

Men jag vet inte vilken codec jag ska använda för att få det bästa utav filmen

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Zhyron]Förlåt att jag återuppväcker en gammal tråd men är Cinema Craft Encodern den bästa eller var det bara ett förslag?[/citat]

Cinema Craft gör mycket bra encoders. Cinema Craft Encoder kostar dock sina US$ 1.950 men jag kan varmt rekomendera Cinema Craft Basic som använder exakt samma kodmotor som sin storebror men har färre funktioner. Cinema Craft Basic har dock massor med funktioner, så du kommer inte att sakna någon.

 

Cinema Craft Basic är den encoder jag tycker ger bäst kvalitet samt att det är den absolut snabbaste encoder jag provat. Och att få ut bra kvalitet snabbt är ju en fin kombination för bara US$ 58. Använder du Premiere kan du exportera mpeg2 direkt från din Timeline.

 

Skall du bränna på DVD är det alltid mpeg2 du skall använda dig av. Även om du exporterar i annat format, tex DV-avi, så är det ändå mpeg2 som tillslut hamnar på din DVD.

 

Det finns mer info samt trials av Cinema Craft Basic här: http://www.cinemacraft.com/eng/basic.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...