Gå till innehåll

Gravstenar


Recommended Posts

Kommer behöva tre gavstenar i em framtida produktion.

De ska alla ha speciella namn på sig så det måste man kunna välja.

Att köpa riktiga stenar tror jag blir för dyrt men ofta ser man att folk tillverkar sådana saker i frigolit-aktigt material (eller kanske är det frigolit, vad vet jag)

 

Är det nån som vet ett sådant ställe/person som kan sånt?

Hade varit bra om de hade en webshop så man kunde kolla deras prylar

Länk till kommentar
Share on other sites

Skitenkelt. För en gångs skull ett ämne jag begriper mig på.

 

I byggvaruhandeln finns frigolitskivor. Om de är för tunna kan man limma ihop dem med antingen dubbelhäftande tejp eller vattenbaserad snickarlim (vitlim).

 

Tälj med kniv till önskad form. Måla med vattenbaserad färg till önskad kulör. Det går inte att måla med löseningsmedelsbaserad färg för då smälter plasten.

 

Vill man vara lite om sig, kan man göra en spraymall för namnet, och spraya tunnt med lösningsmedel/sprayfärg och då etsar sig namnet in i plasten.

Gravstenen blir så bra som du är konstnärlig. Vad skivorna kostar är dock inte oklart. Sist jag handlade var de inte helt gratis.

 

Kolla även om de har andra skivor som kan passa. Lite regelverk och spånplattor borde ockå gå bra. Eller rent av gipsskivor. Det skulle man kunna täcka med vanligt bruk och då slipper man måla.

Länk till kommentar
Share on other sites

hittade ett tips att använda s.k Hotwire när man ska skära i frigoliten. Men vad kallas en sådan på svenska?

 

Ifall du inte vet vad jag menar så är det ett verktyg med en uppvärmd metalltråd som man då använder till att skära med.

 

Vet inte om man kan tillverka en själv med en lödkolv kanske

Länk till kommentar
Share on other sites

För det första. När jag använder "hotwire" så ryker det nåt så förbannat med vanlig vit grovkornig frigolit. Om man ska skära med sån tråd måste man ha byggfrigolit(oftast mkt slät/inte grovkornig), men den är inte lika billig som vanlig vit. Om den är dyr vet jag inte.

 

För det andra. Det är svårt att använda på stora bitar (tråden går lätt av om den är lång) och så (tycker jag) är det svårt att skära så rakt som man vill eftersom tråden smälter in i frigoliten utan något som helst motstånd. Lätt att man tar för mycket liksom.

 

Men man slipper dammet från slipning och sågning iofs.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sånna frigolitskivor finns på Bauhaus, vet att de inte var allt för dyra, typ 25 spänn styck för ett år sedan... Använder sånna att studsa ljus med när jag filmar.

Ett till tips ärr att spackla dem när formen av gravstenen är klar, med vanligt väggspackel.. Du kommer då få en mer stenaktig yta. I spacklet kan man då skriva namnet. Men mycket beror nog på hur duktig man är och konstnärlig... När man sen målar stennen så skulle jag rekomendera att man målar den hellt grå i en mörkare nyans, och efter det använder en taknik som heter Dry brushing med en ljusare nyans av grått, för att få fram sten detaljerna.... När man spacklat Frigoliten så behöver man inte heller vara lika försiktig med vad man använder för färg, men använder man nått med lösningsmedel i så får man se till att det inte läcker igenom spacklet och in på frigoliten..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...