Gremanz Posted June 27, 2005 Share Posted June 27, 2005 Hej, I Sin City (och en del andra filmer också) använder de sig av någon sorts teknik för att få svartvita bilder med färginslag, dvs. ett/flera specifika objekt som är i färg, medan resten är i svartvitt. Hur fungerar det här egentligen rent tekniskt och vad behöver man för mjukvara för att göra sådana här effekter? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djungelsmurfen Posted June 27, 2005 Share Posted June 27, 2005 man får lägga en mask (markera ett område) över det område som ska vara i färg och ändrar resten till svartvitt det går nog att göra i de flesta specialeffektsprogram och maskningsprogram 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gremanz Posted December 10, 2005 Author Share Posted December 10, 2005 Så det går bara inte att ställa in via en funktion att allt är svartvitt utom en viss färg? T.ex. den lilla flickan i Schindlers List. När hon ligger på likvagnen senare så är det många "outfyllda" området i bilden, vilket jag betvivlar är någon frame-för-frame teknik. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
filmnisse Posted December 10, 2005 Share Posted December 10, 2005 jovisst. i premiere pro finns det en effekt som heter color-pass eller nåt sånt. där kan man få en färg och resten svart/vitt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick-y Posted December 10, 2005 Share Posted December 10, 2005 mm exakt! Colorsuppression man kan välja vilken nyans som man vill antingen ta bort eller ha kvar. Fast jag tror dom maskat en del oxå 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Turboroberto Posted December 11, 2005 Share Posted December 11, 2005 Ofta gör man så att att allt som skall vara rött (tex som i sin city) målar man istället grönt eller blått. Sedan tar man bort all färg utan det man vill ha kvar och gör det rött. ´Detta för att huden innehåller rött och då "läcker´" det lätt igenom även i huden.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Newlander Posted January 25, 2006 Share Posted January 25, 2006 Jag har använt chroma keying när jag vill få fram en sån effekt... Funkar utmärkt för mig :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munthe Posted January 25, 2006 Share Posted January 25, 2006 Dom tre vanligaste frågorna som har ställts och besvarats miljoner ggr på nätet är i ordning: 1. Hur gör man ljussablar. 2. Hur isolerar man färger och gör resten svartvitt. 3. Hur får man video att se ut som film. Det här forumet har besvarat frågan åtskilliga gånger (den första frågan dyker upp i olika form två/tre ggr i veckan). Gräv bland svaren för där finns kunskaperna. Googla osv. Lycka till! :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse_laser Posted January 25, 2006 Share Posted January 25, 2006 Damn Munthe, du hann före mig. Fast du glömde nog greenscreenfrågan :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djungelsmurfen Posted January 25, 2006 Share Posted January 25, 2006 [citat=Munthe]Dom tre vanligaste frågorna som har ställts och besvarats miljoner ggr på nätet är i ordning: 1. Hur gör man ljussablar. 2. Hur isolerar man färger och gör resten svartvitt. 3. Hur får man video att se ut som film. Det här forumet har besvarat frågan åtskilliga gånger (den första frågan dyker upp i olika form två/tre ggr i veckan). Gräv bland svaren för där finns kunskaperna. Googla osv. Lycka till! :)[/citat] varför grävdes den här gamla tråden upp igen? :l men när den här tråden startade så var de nog inte så många som hade frågat dom där frågorna iaf. tror jag! men ungefär den här frågan hade faktiskt ställts en gång tidigare ([thread=950]Hur gjorde man filmen välkommen till pleasantville?[/thread]) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts