Gå till innehåll

Vilken mac för videoredigering?


woxaz

Recommended Posts

Tjenare!

Håller just nu på och sommarjobbar för fullt för att jag ska köpa en ny dator som jag ska använda till att redigera film på. Jag siktar in mig på en mac. Men min fråga är då, Vilken av alla datorer är bäst att välja om man vill hamna på ett pris under 15 000 kr? (Med tillbehör)

Länk till kommentar
Share on other sites

nej, du får inte en tre gånger bättre pc för det priset. du kanske får en tre gånger så snabb pc, men det är inte poängen. fan vad trött jag är på det där gnatet. alla *vet* hur det är och folk köper mac ändå, go figure.

 

för att svara på frågan, om du vill ha final cut också så kostar det 8000. återstår 7000 och då är det nog bara mac mini eller eventuellt en begagnad dual g4:a som gäller. båda rekommenderas varmt. om du vill ha en ny dator och skiter i fcp skulle jag säga att en imac g5 ger dig mest valuta för pengarna.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mattsand]nej, du får inte en tre gånger bättre pc för det priset. du kanske får en tre gånger så snabb pc, men det är inte poängen. fan vad trött jag är på det där gnatet. alla *vet* hur det är och folk köper mac ändå, go figure.[/citat]

 

Jo jag med ;)

 

[citat=mattsand]

för att svara på frågan, om du vill ha final cut också så kostar det 8000. återstår 7000 och då är det nog bara mac mini eller eventuellt en begagnad dual g4:a som gäller. båda rekommenderas varmt. om du vill ha en ny dator och skiter i fcp skulle jag säga att en imac g5 ger dig mest valuta för pengarna.

 

/mattias[/citat]

 

Jo har kollat mest g5:an och ska nog köpa fcp senare. Men räcker mini'n till redigering då? Då är det ju bättre att köpa den och allt på en gång.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=woxaz]räcker mini'n till redigering då?[/citat]

 

ja, om det är dv du ska klippa. ska du köra hdv, dvcpro hd och/eller okomprimerat behöver du en snabbare dator. det är egentligen inte g4:an som sätter stopp utan den slöa bussen och disken i minin. den är ju byggd med laptopkomponenter. jag har en ibook g4 själv och vad jag förstår är det samma sak i annat skal. som sagt för dv funkar den jättebra, med realtidseffekter och allt. och kopplar jag in en snabb firewiredisk går det ännu bättre. fast det märks att det går fortare direkt på en stationär g4 med lika mycket minne och samma frekvens.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Jobbat med G5: or i ett år nu och vågar påstå att en PC för 10 000 slår den i hästlängder. Varför man använder MAC överallt kommer alltid vara ett mysterium för mig men jag har min teori om att generationen som håller på med media nu inte är så haj på datorer så dom behöver lite större och rundare knappar och ett simplare system.för att kunna producera något. Det är den känslan jag fick av min Graf lärare som var helt såld på MAC och alla i branschen använde Mac osv...han hade jobbat inom yrket professionellt i 20 år. Efter ett halvår så kunde man ju tio gånger mer om Mac än vad han någonsin kommer att lära sig. Så där gick min respekt för Mac nördarna. Mac system isig anser jag vara skit men det får man ta med en nypa salt då jag har bara studerat dom i två år och PC i femton. Gillar inte att man inte kan göra något åt någonting. Fungerar inte ljudet så får du typ köpa en ny. En PC användares första reaktion vore väl att gå på kontrollpaneln och kolla med ljudkort eller enhetshanteraren. På mac finns det något som ska föreställa en kontrollpanel med Mus, skrivare ljud osv. Dock finner man inget mer än möjligheten att höja och sänka ljudet och sätta på "mute" på hela ljudsektionen. Att tweaka en Mac verkar vara ett årsprojekt också.

Har en del Mac kompisar som säger att allt man kan göra på en PC kan man göra på Mac, förutom att spela spel osv...man behöver bara göra så här och det där och si & så. Då ställer jag alltid frågan: På en PC behöver man inte göra så, så varför köper man en Mac då? Då brukar dom bli rätt griniga.

Men men, Är man 50+ eller aldrig hållt på med datorer förr och gillar allmänt slöa datorer så rekommenderar jag Mac. Detta är vad jag och 30 andra som gick utbildningen tyckte om Mac efter ett år. Rätt mycket klagande men man måste få lite perpektiv på saken inte bara höra bra saker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilken G5:a har du jobbat med egentligen?...... Använder själv en G5:a och den slår det mesta jag provat i pc väg, både i snabbhet och i funktion. Men sitt man på en maskin som kanske inte vet hur man använder, så förstår jag varför du tycker som du gör.....

 

Jag använder pc maskiner lika mycket som jag andvänder mac maskiner. Så jag har en ganska god insikt inom dom båda plattformerna...

 

Största problemet med pc är att operativsystemet är väldigt slött, xp som windows.. Jämför du med macens tiger eller panter så märker du en klar skillnad... Och den mjukvara som finns för macen är helt underbar...

 

Men man ska inte förkasta pc:n hellt och hållet den heller... För den har sina goda sidor den också..... Man måste bara se fördelarna med dom båda maskinerna...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, har jobbat med pc hur mycket som helst men köpte en powerbook för ett par år sedan.. Det är den bästa dator jag arbetat med.. Ska man klippa film eller musik är macen överlägsen tycker jag....

 

Har jobbat med Pro Tools på PC och det var en riktig pina.... På min G4 funkar det perfekt..!

Länk till kommentar
Share on other sites

varför? för att tala om för vissa hur sjukt ointressanta de är. få saker kan vara mer intressanta. allvarligt talat tycker jag att de som tycker att datorkrig är ett bra svar på frågan vilken mac som är bäst för videoredigering behöver uppsöka läkare... :-)

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Hej Voxaz!

 

Du har ju fått en del råd i denna tråden samt en massa rent bull om vilket system som är snabbast/trevligast osv. Så jag hoppar direkt till din fråga.

 

Köp en begagnad G5 DP 2ghz eller snabbare. Den gamla DP G5an har PCI-X + 8slots för ram och inte 4 som den man kan köpa nu. Dom borde du kunna hitta för runt 12.000 - 13.000 om du letar lite.

 

Ang. program för redigering så kolla med en polare (eller om du själv kanske har CSN) som studerar om han/hon kan köpa till dig. Apple har bra rabbat på FCP/FCE/ilife mm för studenter.

 

Varför G5 DP och inte en PC eller en Mac mini? Du vill förmodligen ha en Mac för att du trivs med OS X så det utesluter ju PC redan där. Mac mini skulle vara samma flaskhals för dig som en PC. Du kan helt enkelt inte redigera, bränna och göra flera saker samtidigt på en mini, så har du 15.000 att bränna ska du helt klart inte nöja dig med en mini utan kolla på en G5.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för infot :) Jo jag har sett att Final Cut förjäkligt mycket billigare med csn ;) det är därför jag i huvudsak vill ha en mac. Liksom, om man kan få ett så jäkla najs program så billigt :)

 

Men får se hur pengarna räcker nu. Reparationen av min kamera blev dyr för plånboken. Men blir nog så att jag lägger undan de resterande pengarna och sparar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=woxaz]Tjenare!

Håller just nu på och sommarjobbar för fullt för att jag ska köpa en ny dator som jag ska använda till att redigera film på. Jag siktar in mig på en mac. Men min fråga är då, Vilken av alla datorer är bäst att välja om man vill hamna på ett pris under 15 000 kr? (Med tillbehör)[/citat]

Testade att redigera på en eMac 1GHz. Det enda problemet var voice-over. Där hade den problem att hänga med (bara 256MB RAM). En Mac med mer än 1 GHz och gott om RAM, sen är det bara ätt köra! Min 18" iMac med 1.25 GB RAM är ett stort nöje att arbeta med. Jag har Final Cut Pro, men medan jag lär mig alla finesser har jag redigerat massor av video med iMovie HD och bränt DVD och det har aldrig uppstått några problem. Jag skulle kunna skriva en bok om alla problem jag haft när jag redigerat med olika program på PC.

Om du vill ha spänning i tillvaron - köp en PC, om du har ett jobb som skall vara färdigt i tid, välj Mac!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...