Gå till innehåll

hur många?


pld

Recommended Posts

det finns två sätt att räkna. antingen är det 1024 eller så är det 1000. hårddisktillverkare använder 1000 för då ser det mer ut, medan minnestillverkare använder 1024 för då blir det "jämnare" tal eftersom minnesstorleken alltid är en tvåpotens (1024=2^10). från bytes till kilobytes är det alltid 1024 tror jag, sedan växlar det med årstiderna. vilket sätt dvd-storleken räknas på vet jag ärligt talat inte.

 

/matt

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=pld]Men kan man lägga en film som är större än 700MB på en 4.7GB?[/citat]

Nej, inte om den är större än ca 4700MB. Är den 701MB går det bättre. Det beror alltså på vad "större än" är.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=pld]Okej. Så om den mindre än 4700MB så går det?[/citat]

Ja, men räkna med att garanterat stöta på problem om du gör filmen 4699MB stor efterssom menyer tar plats. Statiska tar liten plats och rörliga tar stor plats. Ljud på menyer tar också plats.

 

Jag har inte den exakta siffran i huvudet på hur mycket plats man har till sitt förfogande, men en viss marginal är bra att ha.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan inte göra en enda fil på 4 Gbyte och bränna den på DVD och köra den på sin DVD-spelare med befintligt filsystem på DVD-skivan. Det brukar bli ”Filer större än 2 GB kan inte sparas i ett ISO filsystem. Använd filsystemet UDF för att bränna större filer. Gör det genom att välja en annan kompileringstyp”. Brasklapp är att det blir inte VIDEO_TS och AUDIO_TS med UDF... Och åtminstone min nya Yamaha DVD fattade inte UDF fil-format.

 

Jag laddade ner en MPEG2-film från Archive.org och upptäckte detta. Men http://www.vso-software.fr/divxtodvd/divxtodvd.htm program fixade till problemet i ett litet nafs, delade upp filerna och skapade VIDEO_TS och döpte alla filer till BUP och MUP och allt vad de skall heta. Det står att det är trail sidan men det är inte riktigt sant. När man laddar ner står det att det är gratis och licensen säger detsamma.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...