Gå till innehåll

Vad skall jag köpa?


yucca

Recommended Posts

Tja!

 

Nu kommer det sånt där "jag är nybörjare och vet ingenting"-inlägg!

 

Hur som helst...jag funderar på att köpa en videokamera, men vet inte vilken.

Har funderat på en Panasonic nv gs-400. Hur bra lämpar den sig för att t.o.m göra något proffsigt med (kanske t.o.m kortare filmer och inte bara semester-snuttar)?

 

I väntan på ett klyfftigt svar av nån proffs...

 

-yucca-

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte testat den själv men vad jag har hört om den och vad som står på pappret så ska det vara en mycket kompetent kamera! om man kan göra en proffsigare produktion med den? ja och nej! rent tekniskt står den nog pall för det mesta men sen är det inte bara kameran som avgör om man lyckas få en snygg film i slutändan. ljus, ljud, klippning, filmteknik m.m är saker som ofta har avgörande roller för om filmen ska bli bra, sen har du självklart hela regibiten. men se till att skaffa en bra mic som klarar av att fånga upp rätt ljud, skaffa även uv och polariseringsfilter för att få snyggare färger och mer "film-look"! men med den kameran har du nog en bra utgångspunkt!

 

/Bleckert

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en panasonic GS400 och jag är jättenöjd. Du kan ju fråga om du undrar över något.

 

Är du nybörjare kanske denna kameran är lite overkill om du inte tänkt köra i manuellt läge såpass mycket. En GS150 eller GS250 passar nog bättre då, men det beror ju helt på vad du har för krav förstås.

 

Tipsar om http://www.pana3ccduser.com där du kan läsa mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

hejsan och tack "digitalaflaesk" och "Bleckert" för tipsen! Filter ja, det ju även det en stor djungel att hitta rätt i men jag kollade på www-sidan och den är faktiskt bra, hittade en givande artikel om filter!

 

-yucca-

Länk till kommentar
Share on other sites