Gå till innehåll

Vad skall jag köpa?


yucca

Recommended Posts

Tja!

 

Nu kommer det sånt där "jag är nybörjare och vet ingenting"-inlägg!

 

Hur som helst...jag funderar på att köpa en videokamera, men vet inte vilken.

Har funderat på en Panasonic nv gs-400. Hur bra lämpar den sig för att t.o.m göra något proffsigt med (kanske t.o.m kortare filmer och inte bara semester-snuttar)?

 

I väntan på ett klyfftigt svar av nån proffs...

 

-yucca-

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte testat den själv men vad jag har hört om den och vad som står på pappret så ska det vara en mycket kompetent kamera! om man kan göra en proffsigare produktion med den? ja och nej! rent tekniskt står den nog pall för det mesta men sen är det inte bara kameran som avgör om man lyckas få en snygg film i slutändan. ljus, ljud, klippning, filmteknik m.m är saker som ofta har avgörande roller för om filmen ska bli bra, sen har du självklart hela regibiten. men se till att skaffa en bra mic som klarar av att fånga upp rätt ljud, skaffa även uv och polariseringsfilter för att få snyggare färger och mer "film-look"! men med den kameran har du nog en bra utgångspunkt!

 

/Bleckert

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en panasonic GS400 och jag är jättenöjd. Du kan ju fråga om du undrar över något.

 

Är du nybörjare kanske denna kameran är lite overkill om du inte tänkt köra i manuellt läge såpass mycket. En GS150 eller GS250 passar nog bättre då, men det beror ju helt på vad du har för krav förstås.

 

Tipsar om http://www.pana3ccduser.com där du kan läsa mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

hejsan och tack "digitalaflaesk" och "Bleckert" för tipsen! Filter ja, det ju även det en stor djungel att hitta rätt i men jag kollade på www-sidan och den är faktiskt bra, hittade en givande artikel om filter!

 

-yucca-

Länk till kommentar
Share on other sites

kanske gs 400 blir för häftigt att börja med. har kollat in gs 150 och gs 250, båda ser ganska så lika ut på pappret i mina ögon, men det som jag inte riktigt förstått mig på är 16:9:

16:9 wide: (150); Ja, Cinema (svart upptill och nertill) (250); Ja, äkta 16:9.

Vad är skillnaden??

Och vad är de mest avgörande skillnaderna, kamerorna som helhet...??

 

(infon plockat från cyberphoto.se)

Länk till kommentar
Share on other sites

Glöm cinema, det lägger bara svarta bars upp och ner på din video. Alltså ingen "äkta" wide.

 

Allting beror på vad du skall använda kameran till, skall du bara filma barnkalas tycker jag du ska satsa på den billigaste du kan hitta. Ingen idé att köpa något du inte kommer använda.

 

Ser du dock din framtida investering i en videokamera som ett allsidigt verktyg bör du kolla upp funktionerna i de olika och jämföra dem mot dina krav och din plånbok. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...