Ayame Posted May 23, 2005 Posted May 23, 2005 Tjena, tänkt inköpa en xl2 från staterna, blir dock en med NTSC, en av skillnaderna mellan NTSC och PAL är att PAL är 25 fps, och NTSC är 30 fps, nu är det så här att man kan välja att spela in med 24,30 respektive 60 fps, om jag väljer 24 fps, har jag då samma problem med att vissa TV apparater o dylikt här i europa har problem med att spela upp klippen pg a att det är en NTSC kamera ?, finns kanske fler aspekter som man måste tänka på? kanske dum fråga, har ingen aning om sånt här själv =) 0 Quote
digitalaflaesk Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 Varför inte följa standarden? Tror du kan få tag i en PAL-kamera från USA faktist. Så var det när jag jagade kamera iaf. 0 Quote
EzekielMartyr Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 Se här vad fabror Simon gräver fram med några snabba musklick: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=21165&item=7517908541&rd=1&ssPageName=WDVW 0 Quote
Ayame Posted May 24, 2005 Author Posted May 24, 2005 hej, vet mycket väl att det finns PAL att få tag på också, men tack endå. Tanken som räknas =) men en PAL, te x som den du länkade till kostar typ 20 000 kr mer än vissa NTSC, och går det att använda NTSC utan några större problem så ser jag endå det som ett alternativ, som fattig student har jag inte tyvärr dom pengarna att lägga ut 40-45 tusen på en kamera i nuläget. 0 Quote
EzekielMartyr Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 SÅvitt jag förstår så är det väl inga problem att använda NTSC? Du omvandlar ju ändå till PAL när du redigerar... MEN, om jag minns rätt så har NTSC sämre upplösning, men högre framerate...så det kanske blir fel ändå, jag vågar inte säga något tyvärr. 0 Quote
digitalaflaesk Posted May 25, 2005 Posted May 25, 2005 Vad menar du med "Du omvandlar ju ändå till PAL när du redigerar...". Omvandla 29.997 till 25 fps, blir inte det lite ryckigt? Du blir ju tvungen att redigera och presentera i NTSC hela vägen. Förutom högre framerate är det upplösningen som är skillnaden. Ser det som dumt att köpa en NTSC kamera bara för att tjäna några kronor, men huvudsaken är iofs att slutprodukten blir nice! :) http://www.alkenmrs.com/video/standards.html The first colour TV broadcast system was implemented in the United States in 1953. This was based on the NTSC (National Television System Committee) standard. NTSC is used by many countries on the American continent as well as many Asian countries including Japan. NTSC runs on 525 lines/frame. ---- The PAL (Phase Alternating Line) standard was introduced in the early 1960's and implemented in most countries except for France.European The PAL standard utilises a wider channel bandwidth than NTSC which allows for better picture quality. PAL runs on 625 lines/frame. 0 Quote
Recommended Posts