Mannemoviemaker Posted May 16, 2005 Posted May 16, 2005 Hajj! Jag har inget avandserat film program ÄN (önskar mig i present, fyller om 20 dagar). Men jag är ändå så filmberoende att jag skulle villja ha lite tips om hur man kan göra lite effekter i en film ändå! Kan någon nått knep? håller på med en spök film. 1. Hur kan jag göra så att det ser ut som någon blir skjuten? Med blod och sånt. 2. Hur kan jag göra en "rull text" i slutet? 3. Hur kan jag göra så det ser ut som en figur "FLYGER", blir hängd och blir kniv huggen? 4. Hur kan jag skaffa ett bättre program? Läs obs nedan! :D Obs 1. Jag har inte inte inte inte inte inte inte inte inte inte Windows XP. Obs 2. Det programmet jag har är windows moviemaker (gratis program där man endast klipper i filmen, inget mer alltså!) TACKSAM FÖR HJÄLP! Cya later aligator! 0 Quote
street Posted May 17, 2005 Posted May 17, 2005 Hej, vill du göra de här effekterna "analogt", alltså inte använda dator? det är alltid det spexigaste och inte minst charmigt. 0 Quote
Lasse_laser Posted May 17, 2005 Posted May 17, 2005 1) Använd paintball o skjut röda kulor 2) Analogt kan du väl typ eeeh skriva ut texten på en massa a4-papper och filma medans ni rullar texten. Annars använd photoshop eller dylikt o gör en lång bild med all text o rulla i ett redigeringsprogram. Eller skriv in texten direkt där. 3) Ta inte med fötterna när du filmar så kan han ju stå på en pall eller nåt. Använd rep och lyft upp honom med. Eller ja, testa rotera kameran för att på så sätt få till vinklar där han egentligen inte flyger fast det ser ut så. 4) Skaffa windows xp, eller mac så får du tillgång till ett större utbud. Lycka till! 0 Quote
Mannemoviemaker Posted May 24, 2005 Author Posted May 24, 2005 [citat=Lasse_laser]1) Använd paintball o skjut röda kulor 2) Analogt kan du väl typ eeeh skriva ut texten på en massa a4-papper och filma medans ni rullar texten. Annars använd photoshop eller dylikt o gör en lång bild med all text o rulla i ett redigeringsprogram. Eller skriv in texten direkt där. 3) Ta inte med fötterna när du filmar så kan han ju stå på en pall eller nåt. Använd rep och lyft upp honom med. Eller ja, testa rotera kameran för att på så sätt få till vinklar där han egentligen inte flyger fast det ser ut så. 4) Skaffa windows xp, eller mac så får du tillgång till ett större utbud. Lycka till![/citat] tack men paintball gör väll lite väl ont? ja e ju bara 12 år 0 Quote
Santafantasma Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 plus att röda kulor är väldigt svåra att få tag i, just för att det inte ska vara blod/krig... 0 Quote
Hane Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 12 år är perfekt för paintball-alternativet, då har du utmärkt läkekött. 0 Quote
EzekielMartyr Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 Hej! Inget negativt om att du är så ung, jag tycker bara det är positivt. DÄREMOT, så tycker jag det verkar som om du vill börja väldigt snabbt och göra allt på en gång. Det är också bra att du vill mycket, men tänk på att ta det lite åt gången för annars är det lätt hänt att det blir för mycket och att ingenting blir bra. Men för att ge lite praktiska svar: 1. Hur kan jag göra så att det ser ut som någon blir skjuten? Med blod och sånt. 2. Hur kan jag göra en "rull text" i slutet? 3. Hur kan jag göra så det ser ut som en figur "FLYGER", blir hängd och blir kniv huggen? 4. Hur kan jag skaffa ett bättre program? Läs obs nedan! 1.Du kan använda paintball, eller tryckluft. Tryckluft håller jag själv på men det är väldigt besvärligt att få in vanan så att man inte grisar ner allt man håller på med, så jag rekomenderar istället att du använder lite enklare metoder som att stänka fuskblod från en bra vinkel så det ser ut som att personen blivit skjuten. 2.Det finns i de flesta program. 3.Antingen så får du hitta praktiska lösningar för att trickfilma eller svåra 3d animationer, jag tycker du ska ta det lugnt här och försöka dig på lite enklare saker. 4.De flesta videoredigeringsprogram är ganska svåra att lära sig, det första videoredigeringsprogrammet jag rörde när jag var liten var en gammal version av Ulead VideoStudio. Idag skulle jag aldrig röra något sådant program igen, men om du inte är van att redigera film så är det ett bra och lättlärt alternativ. 0 Quote
korvdotcom Posted May 27, 2005 Posted May 27, 2005 Bind fast han ni ska hänga med rep runt magen eller tillverka nån sorts sele som han har innanför kläderna. sen äre bara att hänga upp han vart ni nu vill och stoppa en snara runt halsen så ser det ut som han hänger från den istället. 0 Quote
fulldocken Posted June 1, 2005 Posted June 1, 2005 knivhuggning fixar man lätt köp bara en teaterdolk (finns på buttericks) filma på lite avstånd ser det lite verkligare ut. 0 Quote
Recommended Posts