Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tja ja tänkte på o leka lite med linor, alltså försöka fästa linor i folk o få dom att flyga högre o längre. Min fråga är hur man ska få bort linorna i redigeringsprogram. Ska man måla dom gröna eller måste man sudda för varje bildruta? Jag kör med premiere ifall det spelar roll...

Posted

Har själv gjort det i combustion. Fick ha en stilla kamera och ta om bilden utan sådespelare. Sedan målar man en mask över linan från första bilden och klipper in den tomma bilden där. Sedan får man flytta masken frame för frame. Man får se till så att linan aldrig kommer framför en skådespelare för då blir det problem.

 

Ehm... blev det förståerligt? Är dödströrr och ska gå och lägga mig.

Posted

Kan tänka mig att om du gör som ovan sagt men målar linorna i en fräck färg som grön eller blå (vad som passar bäst) så borde du om du har en bra keyer kunna keya bort i stället för att maska. Se till att ha en mycket stark grön eller blå färg, och gärna ganska ljus tror jag (alltså inte mörkblå). Ta alla bilder både med och utan skådisar (givetvis på stativ) och ha linorna på ett sådant sätt att de aldrig hamnar framför skådis så borde en croma funka. Se till att repen blir relativt jämnt belysta så tror jag att det ordnar sig!!!

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Posted

Klätterfirmor har ingen direkt "filmlina" Filmlinor ärlite elastiska mm.... för om man har Rep eller wirar så gör de ont om man hoppar eller något sånt när man kommer ner igen.... Men jag vet inte var man får tag på sådana men man kan väl fråga på nåt ställe där de gör filmer mm....

Posted

...man ska ju kunna ramla och ha sig i klätterlinor också så det är inget problem. Bara man har spännt selen bra.

 

Självklart svier det ju lite efter en hel inspelningsdag men ska det bli fint så får man lida pin... eller hur är det man säger?

Posted

ja nåt sånt e de nog....... men i film linor är det lite "flex" i så man får spänst.... sånna använde de i Matrix så när man gjorde en bakotvolt så var det lättare att landa och att hoppa högre.... Men sopm sagt... kan va rätt svårt att få tag i....

  • 1 month later...
Posted

Klätterrep är dynamiska, dvs det är lite "flex" i dom. Detta för att man inte ska ryckas av på mitten vid ett längre fall. Ska dock poängteras att det även finns sk statiska rep som används vid bla "grottning" (folk som kryper omkring i grottor, tro det eller ej...)

 

En av de större tillverkarna av rep och selar inom klättring/höghöjdsarbete är Petzl. Om traditionell klättrings/höghöjdsutrustning är lämpligt för "linarbete" vid filmproduktion är jag dock mer tveksam till.

 

Mvh fd klättrare

Posted

alltså om du endå ska ha en statiskt kamera så tror jag att det nästan tar lika lång tid att rita frame för frame som det tar att fixa en grön lina och sdan maska bort den....plus att det blir snyggare frame per frame...

 

gör såhär....efter som jag antar att du inte ska flyga i luften mer än några sekunder ?!? eller nåt så exportera den biten du ska ha till filmstrip (flm) och öppna den i photoshop....läg sedan in en bild utan personen med lina i lagret under och sedan är det bara att börja sudda....det går hur snabbt som helst....inte mer än 1-2 sec per frame

 

lycka till

  • 2 weeks later...
Posted

Ja men tänk om man vill va i luften 1 - 2 min... då e de väldigt jobbigt att redigera varenda liten frame för frame.... De lättaset är att ha en blå linga eller grön o sen Green eller bluescreen....

  • 4 weeks later...
Posted

 

Enklaste sättet at ha bort linorna (särskillt vid rörlig kamera eller lååångt klipp) är att tracka masken eller paintstroken så att den följer med linans rörelse. Jag använder det mycket för att få bort fula trafikskyltar, lyktstolpar och annat som inte passar in i bild.

 

Själv skulle jag rekommendera AfterEffects eller Shake. men Combustion eller annat Compositing verktyg funkar precis lika bra bara det har en bra tracker och lite målerifunktioner. (Reveal brush och Clone Stamp)

 

Posted

Premiere är ett redigeringsprogram och således främst utrustat för klippning.

 

Börjar man snacka om tracking, painting och liknande är man låångt inne i området post produktion. Det är saker som Preimere inte är särskillt bra på. Ska man göra ganska avancerade inspelningar med wire-riggar och annat så är det ju att rekommendera att satsa lite på efterarbetet åxå.

 

AfterEffects är inte så svårt att greppa efter någon timmes hårslitande. Problemet är bara att du sen kommer att vilja ta in allt du gör i programmet för att justera bilden på tusen små sätt... :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...