frehåk Posted May 9, 2005 Posted May 9, 2005 Hejsan! Har gjort en film i vanligt tv-format (4:3). Men jag skulle vilja ha den i widescreen format (16:9). Kan jag göra det nu eller är det försent? /F. 0 Quote
paracelsus Posted May 9, 2005 Posted May 9, 2005 Det beror ju lite på i vilket format du har filmen idag, men utgående från att du har den i digital form är det inte alls svårt. Möjligtvis finns det inbyggda funktioner för detta i något program, men annars kan du ju bara skapa en bild i 4:3-format som du ritar en letterbox i och använder som mask. Denna lägger du sedan bara på din färdiga film, och tar med detta bort lite av bildrutan uppe och nere och du är färdig. Nu vill du säkert inte alltid ta bort lika mycket uppe och nere i rutan, och då kan du ju gå in i redigeringsprogrammet och flytta originalbilden så att rätt grejer syns genom masken. Det blir en slags vertikal pan-and-scan, kanske kan det kallas tilt-and-scan? ;) 0 Quote
walfridson Posted May 9, 2005 Posted May 9, 2005 Dra ut på vertikalen till 134% och exportera i 16:9 aspect 0 Quote
frehåk Posted May 10, 2005 Author Posted May 10, 2005 Jag vill inte förlora något av min bild varken i övre kant eller i undre kant. Är det kört då? /F. 0 Quote
lilla_farbrorn Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 nja, det beror på. Om du kan nöja dig med en utdragen bild, alltså bredare än normalt funkar det. Men om du vill ha naturliga proportioner är det kört. 0 Quote
paracelsus Posted May 12, 2005 Posted May 12, 2005 [citat=frehåk]Jag vill inte förlora något av min bild varken i övre kant eller i undre kant. Är det kört då? /F.[/citat] Det är ju rätt svårt att lägga till information i sidokant, om du inte har filmat det... Så om du inte vill ta bort nåt av rutan är det kört, ja. ;) 0 Quote
jmalmsten Posted May 12, 2005 Posted May 12, 2005 vill du prompt lägga till i kanterna så kan du ju alltid rotoscopa/mattpainta in kanterna... 0 Quote
Mickels Posted May 13, 2005 Posted May 13, 2005 Man kan alltid lägga till en liten widescreen men blir ju inte full 16:9. Då försvinner inte så mycket upptill o nerltill. Motsvarande super16 är nog att rekomendera, men kom ej ihåg vilket mått. 0 Quote
Recommended Posts