Gå till innehåll

Redigerings program?


horse shiten

Recommended Posts

Någon som vet ett bra redigerings program som man kan göra snygga efftekter i? (har pinnacle studio 8 & adobe premiere) Eller vet någon en Adobe kurs på internet som är på svenska. Jag e lite nybörjare med redigering på datorn och jag fattar inte någonting av premiere.

Länk till kommentar
Share on other sites

Premiär kan väl vara bra att börja med. Avid är det som du skall sikta på att ha...

Boris är inget tokigt program samt Sapphire FX. Med dessa kan du har riktigt kul. Knoll light factory gör läckra flygande ufon...

 

Avid som sagt

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

"Avid är det som du skall sikta på att ha..."

 

Varför då? Premiere i kombination med After Effects är vida överlägset XDV-skräpet.

 

"Knoll light factory gör läckra flygande ufon..."

 

Förtydligande. Knoll gör lensflares. Dessa är tänkta att användas på alfalager för att integrera t ex CG-element i en effektkomposition. Det borde finnas en spärr mot användare som gör UFO:n av dessa högst användbara verktyg ;)

 

Knoll skrivs för övrigt av John Knoll som är högsta hönset på Industrial Light + Magic. ILM gör ALDRIG UFO:n med Knoll Light Factory.

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon som vet hur Vegas 4 tar sig mot Premiere 6.5? Man har hört mycket gott om Vegas, men av bilderna jag sett av det får jag ett intryck av att det är rörigt.

 

Själv är en rätt nöjd användare av Avid XDV. Har dock gått och varit sugen på Final Cut Pro en längre tid, inte desto mindre nu när 4:an kom ut. G5:orna ser mumsiga ut också för den delen.

Synd man behöver mat, bostad och andra meningslösa grejor. ;)

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inget fel på Premiere. Det är ett tokstabilt program under rätt förutsättningar. Att skaffa sig dessa förutsättningar tar mycket tid och mycket pengar. Det är nämligen så att man inte KAN köra en stabil NLE (Non Linear Editor) på vilken sunkig gamer-PC som helst. När folk klagar på Premiere så är det för att Premiere inte funkar på deras sunkiga gamer-PC:s. Premiere behöver, liksom alla andra videoredigeringsprogram, en dedikerad arbetsstation. Denna skall vara ihop plockad av lite bättre komponenter. Lite bättre komponenter brukar tyvärr vara ganska dyra. Det man skall snåla på minst är moderkortet. Sedan är det ju tyvärr så att Microsoft står inför en omöjlig uppgift att skriva ett operativ som skall fungera vettigt med alla miljarder hårdvarukonfigurationer som finns på marknaden. Det är den huvudsakliga anledningen till att så få proffs använder PC-redigeringar. I regel DV och FireWire MYCKET bättre på en Mac. En Premiere station på PC funkar som allra bäst om den har dedikerat hårdvara med dedikerade drivrutiner. Canopus gör bra sådana.

 

Vegas är numera sålt till Sony och det är troligt att det kommer att bakas in som en integrerad del i deras VAIO-serie. Jag hörde mycket bra om Vegas och testkörde det för någon månad sedan. Jag kan bara konstatera att hype var ordet för dagen när jag testade det. Ett av deras starkaste argument är att man kan jobba med okomprimerade projekt och köra ut det via FireWire (för att på så vis slippa recompression i den ömtåliga DV-codecen). Visst kunde man göra det...i 15fps max på en 2,8GHz P4:a med en gig ram. Billigt skräp, men billigt kan ju vara bra ibland.

Länk till kommentar
Share on other sites

Grejen är väl att man kör ut DV direkt till sin Firewire preview. Om du har okomprimerat från början så är det klart att det blir långsammare när den måste komprimera om on the fly. Kör man DV flyter allt på fint.

 

Största problemet med Premiere tycker jag är det gammaldags (film-)tänkandet och dess sunkiga UI.

 

Vilken duktig Vegas-användare som helst gör så gott som allt snabbare än motsvarande Premiere-proffs. Programmet är helt enkelt mer strömlinjeformat för att användas som datorprogram, inte någon slags datorvariant av ett gammalt tankesätt. Vill man sen ha ljud i sin produktion är ju saken klar, Premiere går bort.

 

Men Premiere har en stor fördel i hårdvarustöd, helt klart.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Grejen är väl att man kör ut DV direkt till sin Firewire preview. Om du har okomprimerat från början så är det klart att det blir långsammare när den måste komprimera om on the fly. Kör man DV flyter allt på fint."

 

Nja. Att man måste välja om man vill se materialet i previewern eller ut till monitor är ju t ex under all kritik. Varför gjorde dom så?

 

"Största problemet med Premiere tycker jag är det gammaldags (film-)tänkandet och dess sunkiga UI."

 

Visst. Även om jag inte förstår vad du menar med gammaldags filmtänkande. Adobe får mycket kritik för sina UI:n. När man bliur avancerad användare brukar man dock börja fatta "tänket" bakom alla plottriga småmenyer. Nu skulle ju jag aldrig klippa någonting i Premiere men AAF stödet sparar mycket, mycket tid om man jobbar med effekter.

 

"Vilken duktig Vegas-användare som helst gör så gott som allt snabbare än motsvarande Premiere-proffs."

 

Lite myt tror jag. Det finns inga duktiga klippare som använder Vegas. Inga som använder Premiere heller.

 

"Programmet är helt enkelt mer strömlinjeformat för att användas som datorprogram, inte någon slags datorvariant av ett gammalt tankesätt."

 

Hur tänker du då? Vegas är väl som vilken tvåpunktseditor som helst förutom att det känns som ett ljudprogram i grunden som har fått video som "tillägg".

 

"Vill man sen ha ljud i sin produktion är ju saken klar, Premiere går bort."

 

Visst. Jag skulle ju varken använda Vegas eller Premiere för ljud då men det är ju koolt att Vegas har surroundstöd. Men Nuendo eller Logic spankar ju Vegas duktigt på det området.

 

"Men Premiere har en stor fördel i hårdvarustöd, helt klart."

 

Jo det är väl tyvärr så. Jag tycker att det är trist att det finns så få vettiga alternativ på PC för video. De som är någorlunda avancerade kostar så hiskeligt mycket pengar och det finns ingen riktigt sexig mjukvara att använda. Premiere är ju inte direkt sexigt... Mig veterligen finns det bara tre tillverkare av riktiga videokort för PC. Dessa tre ligger i 40 000+. För Mac finns en hel uppsjö med intressant hårdvara. Ta bara Ajas "Io" lösning för okomprimerad video över en FireWire-outboard (ungefär som Motu 828 fast för video). Uncompressed D1 4:2:2 över FireWire! Det innebär att man kan redigera digibeta på en bärbar maskin utan allt för mycket pyssel. Tyvärr är det lite för knepigt att integrera "Io" i PC-miljö. För att det skulle funka skulle Aja behöva bygga maskinerna själva och modifiera systemet (vilket nästan förutsätter en egen distribution av Linux). Och då blir det ju dyrt igen...

 

Nej, PC är för dyrt för mig. Jag får fortsätta på Mac ett tag till :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Nu hamnar detta på lite fel ställe men i och med att diskusionen är där den är så tycker jag att det kan vara OK.

 

Jag kör Avid XDV och tycker att det är ett fullständigt uruselt program. Det finns liksom inga fördelar utan hela skiten är en enda stor omväg. Är uppvuxen i Dicreets EDIT och det är OK, dock dyrt så det är det inte tal om. Har testat Vegas och premierre men det är inte heller några roliga program tycker jag.

 

Vad skall jag med ljus och lykta söka efter???? Finns det något firewireprog till PC som inte är byggt av ett gäng klåpare utan som är nogotsånär logiskt och gärna snabbjobbat???

 

Tack för mig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett svar till Första ursprungsfrågan..

 

Bibliotek.......

 

Där e den bästa källan... Låter konstigt men de har Riktigt måbnga böcker om premiere mm..

 

Lånade en bok om premiere... fattade inget från början men efter läst den boken kan jag ALLT... (Nästan)

 

Biblioteket har Många bra böcker... Annars beställer de hem en önskad bok...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 1 år senare...

Ute på marknaden jobbar förmodligen 98% med antingen avid eller final cut pro. När jag gick på gymnasiet lärde vi oss att alla använder sig av final cut ute på marknaden men så är det inte. Har börjat studera till producent nu i Piteå även här jobbar vi med final cut som jag personligen tycker är ett väldigt bra program och kan man ett så kan man alla gäller bara lära sig de nya snabbkomandona. Men ute på marknaden använder sig folket till90% av avid just på grund av att det är det största programmet på marknaden och också har funnits så länge. De som änvender sig av final cut är numera lokalstationer till tv4 och mindre bolag. Just detta för att det är så jävla mycket bättre men det har nu mera kommit ut en billigare variant av avid så et kommer nog fortfarande vara det största programmet på marknaden. Men final cut r på väg att etablera sig mer och mer men det negativa är att det bara finns till mac. Men mac kommer jag alltid försöka jobba med för det är den datorn som har krångl

 

Men premire är nog det sista programmet jag skulle vlja sätta mig med, funkar bra för amatörer men det finns ingen företagare som jobbar med det så då kan man lika gärna börja jobba med de tyngre programmen direkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Kizzy]Ute på marknaden jobbar förmodligen 98% med antingen avid eller final cut pro. När jag gick på gymnasiet lärde vi oss att alla använder sig av final cut ute på marknaden men så är det inte. Har börjat studera till producent nu i Piteå även här jobbar vi med final cut som jag personligen tycker är ett väldigt bra program och kan man ett så kan man alla gäller bara lära sig de nya snabbkomandona. Men ute på marknaden använder sig folket till90% av avid just på grund av att det är det största programmet på marknaden och också har funnits så länge. De som änvender sig av final cut är numera lokalstationer till tv4 och mindre bolag. Just detta för att det är så jävla mycket bättre men det har nu mera kommit ut en billigare variant av avid så et kommer nog fortfarande vara det största programmet på marknaden. Men final cut r på väg att etablera sig mer och mer men det negativa är att det bara finns till mac. Men mac kommer jag alltid försöka jobba med för det är den datorn som har krångl

 

Men premire är nog det sista programmet jag skulle vlja sätta mig med, funkar bra för amatörer men det finns ingen företagare som jobbar med det så då kan man lika gärna börja jobba med de tyngre programmen direkt.[/citat]

 

Men baby så klokt. ;)

Näe, men allvarligt. Final Cut funkar oftast bra och buggar sällan, men jag har aldrig suttit i en AVID som har krånglat, i både PC och MAC.

AVID Xpress finns för ca 6000 kronor nu tror jag och funkar utmärkt även för hobbynivå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har provat lite olika program som avid xpressDv....premiere...och vegas 5..

avid ville inte funka med mitt m-audio kort...det ville hellre ha ett värdelöst soundblaster kort....premiere är helt obegripligt att använda.

Vegas 5 är dock både lätt att använda och funkar hur bra som helst. Program man måste kolla i manualen hela tiden är inget för mig iaf. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=Alexanderthegr8]nån som vet va skillanden är mellan final cut pro och premier pro????....[/citat]

Final cut pro har använts för en del större filmer.

Men för 'små' filmer filmade på DV är det ingen skillnad.

Senaste Premieré använder mainconcepts DV codec vid rendrering av effekter, för mig final cut fortfarande kör med microsoft dv(som standard).

 

Smaken är som baken, testa o kör på det du gillar bäst!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...