Jump to content

Från DV till Data med Bra kvalite?

Jontish

Recommended Posts

har köpt DV kamera (en Sony DCR-HC17E) som fungerar bra, får bra bild (Kollat på TVn o de va bra kvalité) Men när jag tar över till datan blir det skitfult! Det blir ju mindre upp lösning (320 X 240 eller vad det är) sen ändra jag till 640 X 420 (eller va de va:)) men då blev ljudet försenat så att det ser dubbat ut:S

Vad ska jag göra?!?!

Använder adobe premier... Några tips på bättre program för nybörjare? Gratis eller billiga

Jag utgår från att du använder firewire porten.

Det låter som om du använder fel upplösning när du grabbar. För bästa kvalité använd DV PAL. Premiere är utmärkt för detta och har en för intsällning som heter DV PAL. Inte windows media eller något annat fult. Din DV kamera tar ju bilder i dv kvalité som har upplösningen 720x576 så varför använda något annat?

[citat=WeirDoc]Ja, du måste använda FireWire om du ska få bra kvalitet. USB är väl mest till för "Webkamerafunktioner". Köp en FireWirekabel och bli lycklig![/citat]

Nej, det måste man inte. FireWire är precis som USB ett sätt att skyffla data från punkt A till B. FireWire är snabbare och det är enda skillnaden. Det har ingenting med kvaliteten att göra.

Undrar om inte premiere blir förvirrat när du försöker tanka in via USB. Firewire känner det av automatiskt. Men det är ju bara en dataström som ska transporteras från ett digitalt media till ett annat och USB 2.0 (480Mbps) är faktiskt snabbare än Firewire (400Mbps) så jag undrar om inte du borde testa ett annat program. Eller skaffa en firewire kabel (borde följt med kameran). Kameran har ju både USB och FW.

[citat=Pace][citat=WeirDoc]Ja, du måste använda FireWire om du ska få bra kvalitet. USB är väl mest till för "Webkamerafunktioner". Köp en FireWirekabel och bli lycklig![/citat]

Nej, det måste man inte. FireWire är precis som USB ett sätt att skyffla data från punkt A till B. FireWire är snabbare och det är enda skillnaden. Det har ingenting med kvaliteten att göra.[/citat]

Ok, det kanske är lite olika på olika märken. Min SONY kamera skickar aldrig ut högre upplösning än "webkameraupplösning" på USB-porten.

• 11 months later...

[citat=Yog Sothoth]USB 2.0 (480Mbps) är faktiskt snabbare än Firewire (400Mbps) så jag undrar om inte du borde testa ett annat program. [/citat]

USB 2.0 och FW fungerar på två helt olika sätt, och i slutändan är FW snabbast i de flesta situationer.

Där emot så tycker jag inte det är nå problem att köra USB 2.0 med premiere. Jag körde det länge innan jag ens kom på att det hängde med en FW kabel och visst märkte jag skillnad när jag bytte upp till FW men det var mest att det hackade mindre när man spolar.

[citat=WeirDoc][citat=Pace][citat=WeirDoc]Ja, du måste använda FireWire om du ska få bra kvalitet. USB är väl mest till för "Webkamerafunktioner". Köp en FireWirekabel och bli lycklig![/citat]

Nej, det måste man inte. FireWire är precis som USB ett sätt att skyffla data från punkt A till B. FireWire är snabbare och det är enda skillnaden. Det har ingenting med kvaliteten att göra.[/citat]

Ok, det kanske är lite olika på olika märken. Min SONY kamera skickar aldrig ut högre upplösning än "webkameraupplösning" på USB-porten.[/citat]

Så är det, Panasonic har fram tills nyligen bara funkat med Firewire, och det gäller nog de flesta captureprogram också. Även om USB 2.0 är snabbt nog så har det inte funnits någon standard tidigare för hur DV-signalen ska transporteras över USB. Det håller på att ändras, men med HDV på väg så är nog Firewire (och speciellt Firewire 800) fortfarande en bra rekommendation. USB drar mer processorkraft, iaf så är det så för ljudkort.