Snask_Ragnar Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Jag å några polare satt å tjötade lite om att dubba delar av, eller en hel film, exempelvis någon av LOTR delarna. Då skulle man ju först behöva rippa DVDn till datorn och sedan på nåt sätt få ut endast det ljudspår där talet ligger. Om det nu ens går? Har läst om s.k "I-Spår" som används vid dubbning av filmer. Undrar om det är möjligt att med något program få ut dessa spår, ändra på dom (spela in eget) och sedan få ihop dom med övriga filmen? Så att man slipper lägga på alla ljudeffekter och musik själv. Detta projekt är enbart för privat bruk och de e inte precis som vi planerar att sälja denna "moddade" DVD eller påstå att vi skrivit manuset eller nåt sånt, utan bara för eget nöje. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Om jag förstått det hela rätt så brukar man helt enkelt lägga om allt ljud... låter jobbigt. Läste om en Lupin III på LD där det fanns just ett sådant tallöst ljudpspår med musik och ljudeffekter, men annars är det inte vanligt för oss vanliga icke-proffs... Antar att ni inte vill köra på öststatstuket med voiceover. I 5.1 systemen brukar man även koncentrera allt tal till centerhögtalaren. jag glömde kvar högtalarna i stereo(bara front Vänster och höger) när jag hyrde Skenbart, allt tal försvann... har ni utrustningen som krävs för att spela över en enda kanal så kan ni ju utnyttja det, Tanken har slagit mig också,,, fast då tänkte jag mer dubba in tal på någon stumfilm, Nosferatu t.ex. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 [citat=jmalmsten]....fast då tänkte jag mer dubba in tal på någon stumfilm, Nosferatu t.ex.[/citat] ARRRGGHHH !!!???? Helgerån! Det är som att färglägga helan och halvan. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snask_Ragnar Posted May 3, 2005 Author Share Posted May 3, 2005 Hmm... men hur gör då "proffsen" när dom dubbar? Då dubbas la inte allt ljud om? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Jag vet inte. Men jag tror att "riktig" film har flera ljudspår där rösterna ligger på ett spår för sig. När de distributerar filmen skickar de med dialogen på text så mottagande artister kan lägga nya röster innan de blandar alla ljudspår och tillverkar fram bio-kopior. Bio-kopiorna är värdelösa för att dubba. Enligt mina gissningar i alla fall. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts